top of page

26 11 2020 

Het uitwerken van het concept in combinatie met de presentatie voorbereiding. Hoe ga ik het product plaatsen in de ruimte? Waarom maak ik een video? Voor wie is het bedoeld? 

WhatsApp%20Image%202020-11-26%20at%2012.

19 11 2020 

Het bevestigen van het suede op de metalen zool. Van te voren al een test gedaan met metaal en suede hoe dit gemakkelijk te bevestigen is aan elkaar. Door middel van Bizon contactlijm. Waarbij je het metaal licht opschuurt en ontvet, smeer je ook het suede in, waardeer beide kanten gedroogd zijn aan elkaar plakken en vast slaan met een klophamer. De verbinding is sterk. Om de juiste verhoudingen te testen heb ik weer gewerkt met papier om de vorm te bepalen. Hieruit volgde patronen die ik op het suede heb nagetrokken om vervolgens uit te snijden. De schacht eerst gemonteerd aan de achterste metalen strip. Daarna de neus. 

WhatsApp%20Image%202020-11-26%20at%2011.
WhatsApp Image 2020-11-26 at 11.35.44-5.
IMG_2627.JPG
IMG_2630.JPG

Het resultaat van de schoen. De ongemakkelijke schoen. Niet zo als ik van te voren had bedacht. Maar bij nader inzien toch best past bij het concept dat ik had bedacht voor afgaand de opdracht. Het zware met je meedragen, de kracht halen uit... 


 

12 11 2020 

Begonnen met maken van schetsen, om verduidelijking in de constructie te krijgen. Dit model eerst gemaakt van papier. Zodat ik de verhoudingen weet, en de manier van verbinden inzichtelijk werd. Zo ben ik als eerst begonnen met het tekenen van de vorm van de zool. En die op metaal geplaatst. Door dit met de plasmasnijder uit te snijden was het starten van het construeren van de metalen schoen begonnen. 

IMG_2726.JPG

Dummy schets schoen en constructie. 

 

WhatsApp%2520Image%25202020-11-26%2520at
WhatsApp Image 2020-11-26 at 11.35.44-2.

Procesfoto van het metaal. 


 

05 11 2020 

Materiaalonderzoek los van elkaar gefotografeerd voor betere details.

Waarna de keuze gemaakt moest worden welk proefje ik als uitgangspunt wil nemen voor mijn project. Voor nu het meest interessant was het metaal met het stof gecombineerd. De andere proefjes zijn langdurigere projecten, zoals bijvoorbeeld voor atelier. Waar ik meer tijd voor wil nemen om het te onderzoeken. 

Gestart met het bedenken van een idee. Na een tijdje kwam ik op het idee om schoenen te gaan maken, met een metalen zool. Een schacht van suede. Dit contrast van het strakke en het los vallende materiaal lijkt mij interessant. Het voelen van zwaarte en kracht. 

IMG_2727.JPG
IMG_2728.JPG

Dummy met eerste contrasten en ideeën. 
 

29 10 2020 

Materiaal onderzoek, zonder voorbedachte concepten of doeleinden. Materialen bij elkaar combineren die een contrast hebben. Ik ben aan de slag gegaan en liet het volledig los. Het experimenteren met verschillende materialen gaf vrijheid en energie! Na het plaatsen van alle proefjes op een plaat bij elkaar te voegen, kwam er een bepaalde esthetiek naar voren. Een organisch ontstaan geheel. Met bepaalde kleuren, vormen en gevoel dat het geeft. Onbewust bekijk ik het dus al vanuit een bepaald ontwerp wie ik ben. 

IMG_2382.JPG

Bij elkaar geplaatste materiaal proefjes om te laten drogen. 

22 10 2020 

Presenteren van het project Kunst als Medicijn. 
De twee grote ronde schijven opgehangen met grove metalen kettingen. In een industriële ruimte, zoals de studio, versterkte het de zwaarte van het werk. Het gevoel van het ongemak voor de beschouwer. Maar ook de zekerheid die het geeft. 

De feedback was dat het esthetisch een mooi werk is. Het klopt. De simpele vormgeving draagt bij aan het concept. Het gaat om het denken en het proces in het hoofd bij de persoon die in het werk staat. De manier hoe het is gepresenteerd kan nog verder onderzocht worden. Hoe zou het zijn als je het boven je hoofd zou moeten houden. Om het zelf te balanceren. Geen metalen kettingen maar touw? Of in een bepaalde kleur? Hier ga ik over nadenken. 

Het beeld wat ik in mijn hoofd had is hoe het uiteindelijk is geworden. Tevreden. 

WhatsApp Image 2020-11-26 at 11.11.43-4.
WhatsApp Image 2020-11-26 at 11.11.43-2.

Eindresultaat tijdens presentatie van de Kunst als Medicijn. 
 

20 10 2020 

De schijven uit de mal gehaald. Ze waren aan de onderkant zeer aangeslagen. Door vocht reactie met hout. Dit heb ik eraf weten te krijgen door het in zijn geheel te raspen met een hier voor bedoelde rasp. 

De mallen van de vormen, de voeten en handen, eruit halen ging gemakkelijk door de mallen zeep. Wel heb ik mij vergist in de grootte en vorm van de handen. De vorm is heel bepalend voor het uiteindelijke werk. Dit had ik eerst moeten testen. Een vorm onderzoek. Nu heb ik het zo kunnen vormen met schrapers en beitel, waardoor het wel past. Ook was het frame bij de linkerhand doorgeschemerd in het deel wat zichtbaar is. Dit heb ik weggewerkt met een dun nieuw laagje gips. Wat blijkbaar een andere kleur had... Dit wil ik nog aanpassen voor de beoordeling. Voor de afwerking is er nog tijd nodig. Wat ik hoop te doen voor de beoordeling. Door tijdnood heb ik de schijven nog niet kunnen polijsten, iets wat ik wel wil bereiken voor de uiteindelijke beoordeling. 

Hoe het gips is uitgehard en opgedroogd als materiaal, ben ik zeer tevreden. Het is broos, maar zo sterk. En zwaar, maar oogt niet zwaar. Dit is wat ik wou. 

IMG_2201.jpg
IMG_2202.jpg
IMG_2188.jpg
IMG_2194.jpg
IMG_2192.jpg

Hoe het uit de mal kwam. Proces van het opschonen van het materiaal. 

08 10 2020 

Het gieten van het gips in de ronde mallen. Door de inhoud te berekenen was het gemakkelijk voorbereiden. In twee delen gegoten zodat eerst de handen onder zouden liggen met gips om vervolgens het frame te plaatsen. Waarbij het tweede deel van het gips gegoten kon worden. 

Het kleien van de voeten. Waarbij het proces is herhaald.

IMG_1955.JPG
IMG_1789.jpg
IMG_1951.JPG
IMG_1953.JPG

De gekleide handen in vorm. 

01 10 2020 

Het maken van een mal van MDF (omtrek 244 cm en diameter 77 cm). Om hierin het gips te gaan gieten. Om het uiteindelijk op te kunnen hangen aan het plafond een frame gelast waarbij er 4 ogen aanzitten, die uiteindelijk uitsteken aan het oppervlak. De handen die ik heb gekleid zal ik in de mal leggen, waardoor hier geen gips komt. Hierdoor zal er een afdruk van de klei, de handen, zichtbaar worden. 

IMG_1778.jpg
IMG_1784.jpg
IMG_1787.jpg

24 09 2020 

Het uitwerken van het conceptuele. 

IMG_1693.jpg
IMG_1697.jpg

Modelletje gemaakt, om te besluiten dat het plan wordt gewijzigd. Wel met materiaal gips. 

IMG_1700.jpg
IMG_1704.jpg

Hoe ik het idee uitwerk via mijn dummy, in verhaal vorm en in schets.

IMG_1701.jpg
IMG_1702.jpg

Moorboard in dummy. 

IMG_1542_edited.jpg

17 09 2020 

Starten met de opdracht. 

Ik wil er niet veel woorden meer aan vuil maken. Lees voor meer informatie de foto's van de dummy. 
 

IMG_1533.jpg
IMG_1543_edited.jpg
IMG_1539.jpg
IMG_1538.jpg

10 09 2020 

Design. De eerste les. 

De opdracht was voor mij in het begin niet duidelijk, het moest een functionele portemonnee worden van papier. In verband met de korte tijd word je gedwongen om direct te starten. Het uitdenken van de verhoudingen en het uittekenen hielp het proces versnellen. Een goede eerste opdracht, alleen vind ik het zelf altijd lastig om zo een snelle opdracht uit te voeren, omdat ik het liefst alles door denk. En alles een bepaalde rede wil geven. 

Een functionele portemonnee waarbij de pasjes en visitekaartjes geordend terecht kunnen. Net als het vakje voor de munten. Zie hieronder voor meer informatie.  

IMG_1534.jpg
IMG_1535.jpg
IMG_1345_edited.jpg
IMG_1360.jpg
IMG_1359.jpg
IMG_1363.jpg

Eindresultaat van de papieren portemonnee met Barbara gemaakt. 

Leerjaar 1

12 05 2020  

Film van het boek versneld. Om een beeld te krijgen wat het boek inhoud en het te ervaren waarvoor het bedoeld is, is het van belang het boek aan te raken en vast te houden.  

Zelf ingebonden met naald en draad. 
 

08 05 2020 

Een tussen beeld van hoe het gedrukt is op perkament papier bij de drukkerij Rob Stolk in Amsterdam. 
Het boek is nog niet ingebonden, omdat ik dit zelf wil gaan doen met naald en draad. Een onzichtbare verbinding. De rechthoeken zijn dus weer met een embossing pen aangebracht op het papier. 

Het volledige eindresultaat zal volgen in een volgende video. 

 

IMG_8959.jpg
IMG_8957.jpg
IMG_8958.jpg
IMG_8954.jpg
IMG_8962.jpg

23 04 2020 

Het embossing is een manier van reliëf creëren op papier. Dit doe je door een embossing tool. Waarbij je met die pen over een vorm wat achter je papier ligt heen gaat. Waardoor je het papier drukt naar buiten toe. Dit blijft dan na het verwijderen van de vorm achter je papier staan. 

Het lukt niet op elk soort papier. Het papier wat je nodig hebt is perkament papier. Dit is ook weer in verschillende diktes verkrijgbaar. Dit is perkament papier van 120 grams. Hierdoor zie je de volgende pagina er niet doorheen. Ik wil het wel te laten doorschemeren. Dus ga opzoek naar 60 grams papier. 



 

fullsizeoutput_2ec3.jpeg

09 04 2020 

Het proces verloopt nog regelmatig in het programma Indesign. Het plaatsen van de rechthoeken bij de tekst die ik op die dag ervaar. 

Een boek dat mij inspireerde is was het boek van Irma Boom, van Chanel nr 5.  
Het boek heeft een structuur en een reliëf. Het lijkt mij wel heel tof als mijn boek ook een structuur kan krijgen. Een manier hiervoor op papier is embossing.



 

26 03 2020 

Hoe ik ben begonnen met het maken van het concept van het 'boek'. 
Een soort dagboek, waarbij ik elke dag noteer hoe ik mij voel en hierbij een rechthoek in bepaalde compositie plaats. Die gekoppeld is aan de emotie/gevoelens van die dag. 

Zie ook mijn dummy voor meerdere ideeën. 

dummy5.jpeg
dummy2.jpeg
dummy3.jpeg
dummy7.jpeg
dummy.jpeg
dummy1.jpeg

20 03 2020 

Het boek wat mij inspireert en in een korte video bespreek is: SLIMI The Freedom Issue

19 03 2020 

Thuisopdracht. Tijdens de eerste online les. Corona. 
Tijdens het bekijken van de referenties kwam ik op de website: https://www.archivebooks.org/2017/03/16/conflict-atlasgeopolitics-and-contingencies-on-the-malvi-nas-falklands-archipelagojasmijn-visser/ waarbij de tekst ‘Peace on Earth and a new and peaceful relationship with the Earth are inseparable.’ van Asa Sonjasdotter. Mij inspiratie voor het boek dat wij dit semester gaan maken kwam snel voort uit persoonlijkheden die dan een rol krijgen in de maatschappij. Of een emotie boek. Die de aarde dus ook een soort 'peachful' imago krijgt. 

Op deze referentie van Remco van Bladel wil ik even verwijzen naar de rechterbladzijde. http://remcovanbladel.nl/archive/hearings-a-reader . Waarbij ik het beeld van een foto/ingescand document met korte ondertekst gecentreerd in het midden van de bladzijde sterk. Het is strak en duidelijk. De tekst aan de linkerkant vind ik niet mooi gecentreerd. De typografie spreekt mij niet aan. 

Schermafdruk 2020-03-19 10.01.08.png


Deze voorbeelden van Remco van Bladel vindt ik inspirerend. Het zegt niet veel over de inhoud. Je gaat zelf interpreteren wat hij hiermee wilt bedoelen. Om je een richting op te sturen, kan een ondertekst helpen. De symmetrie in afbeelding 1 vind ik sterk. Het dubliceren van een afbeelding kan werken. Daarnaast in afbeelding 2 een soort gelijk beeld kopiëren. Wekt vragen op. Waarom? Interessante kwestie om mee te nemen voor eigen boek. De tekst op de linker bladzijde van afbeelding 3 vind ik mooi. De leegte van een bladzijde, houdt het spannend. 

Schermafdruk 2020-03-19 10.06.59.png
Schermafdruk 2020-03-19 10.08.49.png
Schermafdruk 2020-03-19 10.07.26.png

12 03 2020 

Eindresultaten van de posters. 

De eindwerken van de posters. Een serie met betrekking tot het thema milieu. Door tekens te gebruiken die wereldwijd (bijna) bekend zijn, is het bijna een soort code taal geworden. De eerste oog opslag is niet duidelijk wat de boodschap is. Omdat het een strak en bijna simpel design is, zou het saai worden wanneer de boodschap heel helder was geweest. Je wordt gepusht om langer te kijken naar de poster. Door het in serie te bekijken wordt het duidelijker. Door kleurverschil in de tekens aan te geven, is het duidelijk dat zwart 'slechter' is dan het lichte grijs. Dit maakt het geheel makkelijker te begrijpen.

En als je het niet begrijpt? Hebben we toch allemaal tegenwoordig een telefoon bij ons?
We hoeven het de wereld allemaal niet meer zo makkelijk te maken, een beetje meer moeite doen. Dat is goed voor de maatschappij. Dit slaat ook weer terug op het thema. Milieu, het is makkelijker om er iets aan te doen, maar moeite er voor doen, dat is lastig...  

Schermafdruk 2020-03-20 11.24.30.png

Het aantal CH4 (methaangas) is in 2019 veel meer dan in 1965. 

Schermafdruk 2020-03-20 11.24.20.png

Het aantal CO2 (koolstofdioxide) is gemiddeld per land verschillend. 

Schermafdruk 2020-03-20 11.24.07.png

Het aantal NO3 (nitraat, afvalstoffen) is in 2019 veel minder dan in 1990.

PRESENTATIE POSTER.jpg

De poster zal meer als een soort propaganda werken, dan als kunst in een museum. Een vorm van bewustzijn aanwakkeren over het milieu bij de beschouwer in het dagelijks leven.

05 03 2020 

Niet blij met de schets posters die ik heb gemaakt. Ik hou niet van het design wat 'zomaar' is ontstaan tijdens het werken in Illustrator. Mijn werk heeft vaak voor alles een reden. Dit vind ik belangrijk. Net zo als de boodschap voor mij meer van waarde is dan hoe het design eruit ziet. Hierom ben ik mij opnieuw gaan oriënteren. 

Als inspiratie heb ik twee boeken uit de mediatheek geleend: 
- Grafisch Design in Nederland 
- Regular Graphic Design Today 

Hieruit kwam ik een voorbeeld tegen dat cijfers bevatte. Ik vind cijfers een strak, voor iedereen herkenbaar teken. Tekst is in een taal. Een taal die per land verschilt. Cijfers zijn voor veel landen overeenkomend. Hierdoor is de poster dus ook voor verschillende landen inzetbaar. Door deze ingeving ging ik nadenken wat er nog meer overeenkomt in bijvoorbeeld 'code-taal'. Ik kwam op scheikundige benamingen van bijvoorbeeld stoffen. 

Veel stoffen zijn schadelijk voor het milieu. Denk aan CO2. Koolstofdioxide. Maar er is ook een scheikundige naam voor plastic. Namelijk CH3. Polyethaan. Ook kan je werken met bijvoorbeeld benzine, E10. Of met tijd. Het aantal seconden in een jaar. Iets wat voor de wereld gelijk is. 

Hier ben ik mee gaan spelen. 

Poster10.jpg
poster12.jpg
Poster11.jpg
poster9 copy (1).jpg

04 03 2020 

In de les begonnen met het ontwerpen in Illustrator. Waar ik in het verleden ooit mee heb gewerkt. De basis weer even doorgenomen via de sheet van Brian. De posters die druk van design zijn, vind ik niet aantrekkelijk. Toch heb ik hier mee geëxperimenteerd om te laten zien dat ik er wel over na heb gedacht en het heb geprobeerd. 

Schermafbeelding 2020-03-04 om 16.50.11.
Schermafbeelding 2020-03-04 om 16.43.34.
WhatsApp Image 2020-03-04 at 16.28.12.jp
WhatsApp Image 2020-03-04 at 16.27.07.jp
WhatsApp Image 2020-03-04 at 16.28.37.jp
WhatsApp Image 2020-03-04 at 16.28.15.jp
Schermafdruk 2020-03-04 11.14.17.png
Schermafdruk 2020-03-04 11.15.13.png

28 02 2020 

Voor deze les heb ik meerdere quotes gemaakt om deze les mee aan de slag te gaan.
 


,,Angst voor een val, al weten we niet waar we invallen.''

,,Laat het toeval hun gang gaan.''

,,Wat er is ontstaan, is geen toeval.''

,,Behoefte aan een plaatselijke revolutie.''

,,Door kwetsbaarheid te tonen ontspant iedereen zich geleidelijk.''

,,Dreunend is mijn duidelijke begrip
net als de maatschappij in een te klein schip.''

WhatsApp Image 2020-02-28 at 12.50.17 (1
WhatsApp Image 2020-02-28 at 12.50.18 (1

27 02 2020 

Tijdens het verzamelen van beeldmateriaal dat mij inspireert ben ik aan de slag gegaan met voorbeelden van posters/teksten. Per afbeelding is het verschillend wat ik mooi vind aan de poster. Denk aan compositie, de typografie, de taal. De kracht die het meegeeft door de simpelheid. Iets wat mij inspireert. Het gaat niet om het design van de letters, maar het gaat voor mij om de boodschap en het gevoel dat het geeft wanneer je het leest. 

Meer een poëtische poster. Spelen met woorden, zinnen, poëzie. 

WhatsApp Image 2020-02-28 at 12.50.16.jp
WhatsApp Image 2020-02-28 at 12.50.17.jp
WhatsApp Image 2020-02-28 at 12.50.15.jp

27 02 2020 

Om tot een goed ontwerp/idee te komen begin ik altijd met een 'woordweb'. Hierbij heb ik mijn spinsels met elkaar verbonden. Waar ik vooral tegen aanliep is dat ik de vele voorbeelden die Stefan laat zien niet binnen mijn eigen kader kan plaatsen. Design, graphic design, is iets specifieks, waar je van moet houden. Mijn uitdaging is om dit zo te maken dat ik mijn eigen hand hier in kan verwerken. Ik moet proberen niet te ver van mijn eigen ideeën af te staan. Blijf jezelf! 

14 02 2020 

Deze les ging het om een typografisch domino effect te creëren. Waarbij je je eigen genomen foto's neerlegt naast een foto die jij vindt passen bij jou karakters. Het kan niet alleen draaien om het soort karakter, de typografie, de kleur, maar ook om de compositie of juist de contrasten. Tijdens het neerleggen van de 'kaart' spreek je hardop de letters/nummers uit. Dit maakte het meer een hilarisch geheel, hoe zo interpreteer je die letters op een andere manier dan andere letters. Dit is per persoon verschillend. Leerzame oefening door goed te kijken naar typografie. Actief spelen met verschillende karakters. 

Filmpje tijdens de les die beeld geeft hoe het heeft geklonken: 

Zie hier twee verschillende resultaten van de 'typografische domino'. 

Interessant dat de rechter voornamelijk gelegd is op kleur, die maakte we dan ook als eerste. De linker is meer op contrasten. Wanneer sommige connecties nog steeds hetzelfde zijn vind ik dit interessant. We hebben namelijk de tweede keer van kaarten gewisseld, zodat je niet meer automatisch zelfde connecties gaat maken. Als er in andermans hoofd dus dezelfde connectie plaats vindt, is dit misschien dus geen toeval. En is de interpretatie dus hetzelfde. 

fullsizeoutput_2b22.jpeg
fullsizeoutput_2b25.jpeg

13 02 2020 

De foto's die iedereen heeft uitgeprint proberen te connecten in 10 verschillende composities. Door te kijken naar kleur, het aantal tekens. Ook naar het lettertype. Denk aan Sherif of Sans Sherif. Ik behandel 3 foto's specifiek hoe deze compositie is ontstaan. 

fullsizeoutput_2b01.jpeg
fullsizeoutput_2b03.jpeg
fullsizeoutput_2b04.jpeg

Bij deze compositie hebben we de contrasten opgezocht. Voornamelijk in kleur. Gestart met de 'C'. Waarbij de twee contrasterende kleuren groen 'Bou' en 'Dessin' aan beide zijde kwamen te liggen. Vanuit deze volgende de lijn zich naar beneden tot een connectie tussen 'ERMIS' en 'EYS' en 'FR'.Tot slot eindigde we met 'RA' en 'AZ'. Hier zie je het contrast in kleur duidelijk, maar ook de vorm van de letters is totaal verschillend. 

fullsizeoutput_2af9.jpeg
fullsizeoutput_2afd.jpeg
fullsizeoutput_2b05.jpeg
fullsizeoutput_2af7.jpeg
fullsizeoutput_2b00.jpeg
fullsizeoutput_2afa.jpeg
fullsizeoutput_2af6.jpeg

Hier door gestart net 'mrs'. Waarbij het begon bij foto's met letters van de zelfde aantallen. Hier vind ik interessant om te kijken naar 'een', 'ass', 'oos', 'add', omdat hier het gelijke letters terug komt. Daarnaast is de kleurcompositie hier ook kloppend. 

Deze compositie is gestart met 'Hn' vanuit daar naar boven 'agenda 2020', tegengestelde lettertype. Naar links en rechts weer een tegenovergestelde typografie, maar wel in Sans Sherif stijl.  Zelfde als 'Atrium' naar beneden. De kleurstijl komt in alle foto's overeen. 

06 02 2020 

In de eerste design les. Inleiding in het vak design. Waarbij het onderwerp 'typografie' als hoofdonderwerp van de eerste lessen werd besproken. Als huiswerkopdracht meegekregen om opzoek te gaan naar verschillende typografie binnen de omgeving van de Breitner Academie. Hier maak je een detail foto van. Maak er 30 en print er 10 uit op glossy materiaal. 

Ook korte inleiding over Wim Crouwel. Toevallig kwam ik een podcast tegen over zijn manier van design. Voornamelijk ook over 'Het Stedelijk museum.' Zie hier een link van de podcast. 

https://podcasts.apple.com/nl/podcast/verwondering-met-harald-dunnink/id1405609703?i=1000451022511

Hieronder vind je alle 30 foto's die ik heb gemaakt. 
In verdere lessen zullen we aan de slag gaan met de 10 geprinte foto's. Het resultaat zal volgen. 

bottom of page