top of page

01 12  2020 

De werken van de klas werden gepresenteerd. 'De Plint'. Waar elk klasgenoot een plek had gekregen om zijn werk te presenteren. Mijn audio fragmenten waren geplaatst in het gele vak naast de 'Plint' van de Breitner Academie.  

Het was koud en het regende, niet de beste omstandigheden voor een expositie buiten. De opkomst was niet daverend. De klas met hun gasten liepen vaak snel langs het werk, zonder de essentie van het werk te begrijpen. Dit gaf mij een onvoldaan gevoel. Het hier na toe werken kost veel kracht en energie. Wanneer het werk dan getoond zou worden, hoopte ik op een beloning in gevoel. Dit was bij mij echter niet het geval. Wel is het heel leerzaam om een expositie op te bouwen, er zijn toch altijd onvoorziene problemen waar bij voortijdig nu achter kwamen. 

Het werk was visueel aantrekkelijk gepresenteerd. Het was alleen audio, en nodigde je uit om om je heen te kijken. Wat de bedoeling ook was van mijn verhaal. De audio was opgedeeld in twee aparte fragmenten. Het Medicijn en Het Gevoel. Voor de blog heb ik de twee fragmenten ook apart gepubliceerd, de fragmenten horen te gelijk afgespeeld te worden. 

WhatsApp Image 2020-12-01 at 19.12.58.jp
Schermafbeelding 2021-01-12 om 09.36.54.
GEVOELKunst als Medicijn
00:00 / 04:32
MEDICIJNKunst als Medicijn
00:00 / 04:24

17 12 2020 

De tekst geschreven terwijl ik bij het EYE museum zat. Zodat ik mijzelf volledig kon vermengen met de gedachtestroom die ik in dit audio werk wou vertellen. Na research gedaan te hebben over het EYE, de architectuur en het zelfs goed nogmaals bekeken heb ik de tekst geschreven. Deze tekst opgenomen in allemaal losse delen, zodat dit gemakkelijker monteren was in Premiere Pro.
 

Schermafbeelding 2021-01-12 om 09.58.25.
Schermafbeelding 2021-01-12 om 09.58.12.

03 11 2020 

Inspiratie heb ik via Viviane Sassen, een fotograaf die haar video werk exposeerde in het Huis van Marseille. Via deze link kan je de video bekijken. https://www.vivianesassen.com 

Hoe zij beelden uit eigen oogpunt heeft gebruikt in een video vind ik erg inspirerend. 

WhatsApp Image 2020-11-03 at 16.17.43 (2
WhatsApp Image 2020-11-03 at 16.17.43.jp

26 10 2020 

Opdracht #34 van Miranda July. 
Een banner maken met een tekst die jou motiveert. 

De banner Laat Los! in samenwerking met Robbin Verhoef. Om ons zelf en anderen te laten weten dat het soms nodig is om iets los te laten. Er is altijd wel wat los te laten. De tekst in de spiegel genomen, om de locatie van de banner naar voren te laten komen. Aangezien je in de spiegel kijkt, in de ochtend vaak, bewust te worden om het probleem wat je aanvoelt los te laten. 

WhatsApp Image 2020-11-03 at 16.11.08.jp

19 10 2020

Een opdracht uit de opdrachten van Miranda July. 
#8 : Zoek een kunstenaar die jij interessant vindt, een beeld/kunstwerken uit kiezen en kopieer deze. Maak hier een tekst bij zoals die bij een museum altijd over een kunstenaar getoond wordt. Geef er je eigen draai aan. Publiceer het in een publieke ruimte. 

De kunstenaar die ik heb gekozen in Arthur Jafa. Het werk is opgehangen op een reclame hangbord op een van de drukste kruispunten van Amsterdam Zuid. Juist waar het onderwerp wat Arthur Jafa aantoont, naar mijn mening wat meer mag worden gezien. 

IMG_2154.jpg
IMG_2155.jpg
IMG_2157.jpg
IMG_2158.jpg

05 10 2020 

De 'one minute video'. 
Kunst voert geen discussie meer. 

Als feedback kreeg ik dat het einde, met het 'fur elise' lied niet perse had gehoeven. De boodschap met het hardcore liedje was duidelijk en humoristisch. Het einde was hierdoor afgezwakt. Het beeld klopt en hangt goed in elkaar. 

Zelf ben ik het hier mee eens. Zou graag nog wat tekst willen toevoegen op het einde. Bijvoorbeeld het woord: PRAAT! of DISCUSSIER! , want dat is wel de boodschap die ik wil meegeven. 

Vroeger werd kunst bediscussieerd, door de gehele bevolking, de grote filosofen, aar ook de armere burgers. Waarom gebeurd dit niet meer? Met loopt met stijfheid rond in musea, waarom is er niemand die tot actie overgaat. Het praten anno 2020 is veranderd. Men is bang voor meningen van de ander. Dat je raar wordt aangekeken. We verliezen de kracht van het communiceren, het discussiëren en hier door elkaar slimmer van te worden. 

Beelden zijn eigen beelden. 

29 09 2020 

Een 'one minute video van een eigen anekdote door...' is de nieuwe opdracht. 

Door de uitleg van Selby ben ik tot inspiratie gekomen om te gaan kijken naar kunstenaar Arthur Jafa. Een kunstenaar die ik in Venetië tijdens de Biennale heb gezien. Waarbij hij een korte video had gemaakt, waarbij hij de nadruk legde op de zwarte cultuur in combinatie met gewelddadigheden.  De manier waarop hij beelden achter elkaar monteert en hierdoor een verhaal verteld inspireert mij. Evenals de combinatie met de muziek die hij toevoegt. 

Donderdag zal ik naar het Stedelijk Museum gaan om te kijken naar een nieuwe video van Arthur Jafa. Het Stedelijk schreef over hem: 

Apex brengt gedurende ongeveer acht minuten meer dan 800 beladen afbeeldingen samen in de vorm van een snelle digitale diavoorstelling. Het gaat om beelden die Jafa in de loop van decennia zorgvuldig heeft verzameld. Ze worden begeleid door de technotrack ‘Minus’ uit 1994 van producer en DJ Robert Hood. De relaties tussen deze beelden, die bol staan van culturele referenties en positieve en negatieve associaties, creëren volgens Jafa 'griezelige verstrengelingen'. Ze lijken uit verschillende hoeken van het culturele geheugen geplukt: popsymbolen zoals de Star Wars Death Star, Gollum en Michael Jackson worden afgewisseld met beelden van raciaal geweld, protesten en bloedvergieten, aangevuld met dreigende beelden uit de wetenschap, zoals verrassende microscopische weergaven van insecten, kosmische ruimtescènes en enge diepzeewezens zoals de zeeduivel.
 

Zie hieronder een video van Youtube van een deel van het werk van Arthur Jafa gepresenteerd op de Biennale. 

 

De anekdote die ik in mijn hoofd heb na deze les die in mijn omgeving en die past bij mijn onderzoek dit semester luidt: ''Maar dit kan mijn zusje ook...'' Een zin die in veel situaties voorkomt, waarbij het vaak voorkomt in de kunst- en cultuursector.  Waarbij ik in een museum de reactie van mensen zou kunnen vastleggen die de anekdote zou kunnen visualiseren. Of een bepaalde houding kan personificeren met de anekdote. 

28 09 2020 

De fotoserie online offline presenteren. 

De foto's uitprint om verschillende formaten, richting het A3 formaat. Opgehangen met spijkertjes die nauwelijks zichtbaar waren. Semi-glossy papier. Daarnaast was naast het werk een computer die aan het opnemen was. 

De opdracht vond ik erg lastig. Het web is zo breed. Er zijn zoveel gelijkenissen of vergelijkingen te vinden. Waar moet je beginnen? Om dicht bij mijzelf te blijven ben ik verder gegaan met het thema 'Kunst als medicijn.'.  Zie hieronder een foto van hoe ik tot dit onderwerp ben gekomen.  

Feedback die ik heb gekregen, zie hieronder. Zelf wil ik verbetering van de kwaliteit van de foto's, er zullen vast meer foto's zijn waarbij mensen op een specifieke manier naar kunst kijken. Waarbij ik de houding van de mensen nog beter kan uitlichten. De mens centraler. De kijker centraler. Het opneem gedeelte uitbreiden naar een scherm waarbij je jezelf daadwerkelijk ziet.  

WhatsApp Image 2020-09-29 at 16.38.56 (5
WhatsApp Image 2020-09-29 at 16.38.56.jp
WhatsApp Image 2020-09-29 at 16.38.56 (3
WhatsApp Image 2020-09-29 at 16.38.56 (6
WhatsApp Image 2020-09-29 at 16.38.56 (2
IMG_1700.jpg
IMG_2175.jpg
IMG_2174.jpg

21 09 2020 

De serie van de vorige opdracht verbeteren. Geef het een diepere laag. 
De foto's die ik in mijn vorige opdracht heb gebruikt heb ik terug laten komen in deze nieuwe serie. Het gaat hier om de belijning van het lichaam. Het lichaam als object, waarbij herkenbaarheid van de belijning dient als inhoud voor de individuele foto. De kracht achter de lijnen, en de kwetsbaarheid in één. Daarnaast de foto's uit verschillende perspectieven en in ander kleurgebruik. Geeft ook de diversiteit aan van de mens. Toch doen we het samen en moeten we het samen doen.  

Een snelle opdracht, waarbij ik voel dat ik meer tijd nodig heb om het te verbeteren. De conceptualisatie vind ik het belangrijkste van een kunstwerk, dit moet ik in stappen volbrengen, waarbij de foto's de laatste stap zijn, hier is geen tijd voor. Waardoor het voor mij voelt als een gehaast werk waar ik niet tevreden over kan zijn. 

Schermafbeelding 2020-09-21 om 11.14.54.

15 09 2020 

De snelle opdracht. Maak een fotoserie van 1 onderwerp / ding dat je buiten herhaardelijk tegenkomt. 

Wat in mij als eerst opkomt zijn handen. Ik kijk vaak naar handen, niet alleen van mannen, maar ook naar die van een vrouw. Het zijn zulke praktische en geniale vormgegeven dingen.  

De binnenkant van een hand zegt zo veel over een persoon. Niet alleen de belijning van de hand, maar ook de manier hoe de hand zich op de foto plaatst. De achtergrond, de sieraden, de nagels. Je gaat je meer focussen op  de omgeving. 

Er zal meer uit dit onderzoek gehaald kunnen worden door middel van de presentatie. De handen kunnen een lijn vormen, en een bepaalde dynamiek met elkaar aan gaan. In de volgende opdracht ga ik kijken om dit te verbeteren. Of ik kies voor een to

Schermafbeelding 2020-09-15 om 16.28.13.

08 09 2020 

Maak een familieportret dat kunst wordt. 
- Wat is dan familie? 
- Wat is dan een portret? 
- Wat is dan kunst? 

Het familie portret. Snel al geïnspireerd door mijn moeder. Zij is psychotherapeut. En sinds vorig jaar ook gespecialiseerd in het begeleiden van familieopstellingen. Zie de foto's van de dummy hieronder waarbij ik uitleg geef. 

WhatsApp Image 2020-09-08 at 17.04.32 (1
WhatsApp Image 2020-09-08 at 17.04.32.jp

Het resultaat wat ik heb gemaakt is een combinatie van eigen inbreng van de conclusies die ik heb getrokken bij de foto's (gehaald van internet) en het invullen van de personen hun positie binnen de familie. De grote van de cirkels weergeeft de rol voor de persoon met de doorschijnende cirkel. 

Schermafbeelding 2020-09-08 om 17.16.43.
DSC_0233-2.jpg
DSC_0366.jpg

LEERJAAR 1

05 12 2019 

 

https://2213002-6.mediaspace.kaltura.com/media/Sehnsucht/1_4luv9fg8/113472431 (opslaan van de video lukte niet, daarom deze link kopiëren) 

Het maken van een korte film, binnen het thema 'Entertainment & Weapons of Mass Distraction'. Een film gemaakt met 3 klasgenoten. Barbara, Stella en Louise. Na gezamenlijke brainstorm sessie kwamen we op het idee iets te doen met het begrip eenzaamheid. Een diner, een eenzaam diner. Een bepaald kleurenpalet, compositie van uiteindelijke beeld en verhaallijn uitgedacht. 

Tijdens het filmen hebben we veel shots gemaakt. Met een statief en professionele film camera. Door hier mee te werken leer je hoe moeilijk het is om te filmen. Maar ook om te acteren. Waar we zijn achter gekomen is dat licht en geluid een heel belangrijk onderdeel is tijdens filmprojecten. Daarnaast is samenwerken na het filmmoment ook essentieel. Tijdens ons project waren er af en toe wat mindere momenten door afwezigheid van leden van de groep. Hier uit kan je leren dat je zelf de touwtjes in handen moet nemen, en niet moet wachten op de ander.

Het uiteindelijke resultaat is niet hoe ik het in mijn hoofd had. Het is rommelig bewerkt in Priemere-Pro, er missen natuurlijke geluidseffecten. Te weinig spanning en niet voldoen aan verwachtingen van de kijker wekt bepaalde irritatie, dit is wat wij niet hadden overzien, maar wat ik persoonlijk een leuk gegeven vind. Het kleurenpalet is mooi overgekomen op beeld. En de manier van filmen van sommige scenes inspireert mij om nog maal een film te maken op deze manier. Alleen dan met het resultaat dat ik voor ogen had. 

Een zeer leerzaam project. Het werken met nieuwe apparatuur, samenwerken en Priemere-Pro. 

11 09 2019 

Na kort gesprek over de fotoserie presentatie en de beoordeling daarvan gekozen om nog wat extra foto's uit dezelfde photoshoot op de blog te plaatsen. Hierin zie je een ander beeld dan alleen het beeld met het plastic. Om ook inzichtelijk te maken dat ik andere praktijken heb uitgevoerd. Waarom heb ik niet een totaal verschillende serie gemaakt? Was dat beter geweest? Nu ik het zo bij elkaar zie, vind ik het wel sterk. 

Heb geleerd wat 'serie' eigenlijk inhoudt. Het hoeft niet allemaal het zelfde te zijn qua stijl. Hoe zou jij een serie omschrijven? 

14.jpg
DSC_0252.jpg
DSC_0222.jpg
DSC_0264.jpg
DSC_0319.jpg

31 10 2019

 

Deze les moesten alle leerlingen de fotoserie presenteren aan de klasgenoten en de leraren. Hierbij vertelde je kort wat over je eigen fotoserie en was er plaats voor feedback. 

De foto's zijn op bijna A1 formaat afgedrukt op semi-glossy papier. De 6 foto's boven in de gang opgehangen en verdeeld in koppels. De koppels geven een eigen emotie weer. Deze bij elkaar maakt het een geheel. Als feedback kreeg ik dat het gebruik van plastic folie een cliché is. En niet perse heel origineel om te gebruiken. Het is te voor handliggend. Waardoor de foto met het zwarte doek, interessant werd. Hierbij is niet duidelijk wat het materiaal is, er is ruimte voor eigen interpretatie. Dit was leerzame feedback, wat ik zal meenemen in mijn ontwikkeling. 

Ik ben blij met het resultaat. De foto's zijn van goede kwaliteit. De belichting is sterk en het contrast komt goed naar voren. Het verhaal klopt met de foto's. 

Kort mijn verhaal bij de fotoserie: 

Door het thema persoonlijk te onderzoeken kwam ik al snel op prikkels. Prikkels is alles wat binnen komt via je zintuigen. Hierbij was een tip van Michiel om het niet te letterlijk te nemen. Door het thema dieper in mijn op te nemen en er ook iets nieuws over te leren, kwam ik op 'hoogsensitiviteit'. Dit is kort gezegd zeer overprikkeld zijn. Hier heb ik informatie over opgezocht. Wanneer je meer prikkels ontvangt dan je hersenen kunnen verwerken staan er ook nog onverwerkte prikkels in de file. Je zenuwstelsel maakt overuren om alle geluids, beeld, geur, bewegingsgedachten een plek te geven. De chaos die dat veroorzaakt kun je vergelijken met de drukte op de spits op de A4 wat ineens een land weggetje wordt. Dan begint de medepassagier met je te praten, dan is de chaos compleet. 
Te veel belasting voor de brein kan lichamelijke klachten (hoofdpijnen, vermoeidheid, wegkijken, uitgeput etc.) opleveren. Ook emotionele klachten (irritatie, onmacht, emotioneel, sneller boos worden etc.). Daarnaast sociale klachten (eenzaamheid, niet sociaal). Tot slot kunnen langdurige overprikkelingen zorgen voor slaapproblemen, burn-out, depressies, angststoornissen etc. 

De klachten heb ik proberen om te zetten in beeld. Zoals eenzaamheid, verdriet, boosheid, verstikking. 

 

DSC_0498.jpg
DSC_0446.jpg
DSC_0488.jpg
DSC_0470.jpg

10 10 2019 

Vanochtend om de fiets naar school de podcast van 'Het Rijks' met Erwin Olaf geluisterd. Een fotograaf die werkt met mensen. Zijn manier van series maken vind ik inspirerend. In elk beeld dezelfde compositie en belichting. Het model wel op verschillende manier afgebeeld. Dit houdt het strak. Dit wil ik ook laten terug komen in mijn fotoserie. 5 tot 8 foto's die in dezelfde compositie en belichting zijn gemaakt. Elke foto heeft een eigen verhaal. Elke foto zal in mijn verhaal slaan op een zintuig. 

 Hij vertelt in zijn verhaal in de podcast over hoe hij er naar streeft zich zelf te zijn. En te weten wie hij is. Dat maakt zijn werk een 'Erwin Olaf'. Zijn eigen hand komt naar voren, en dit geeft kracht. 'Ken uzelf, ga naar binnen en ga uzelf leren kennen.' Dit houdt ik in mijn achterhoofd. Ik moet dicht bij mijzelf blijven in de fotoserie die ik ga maken. 

Erwin Olaf.png
Erwin olaf 2.jpg

08 10 2019

Ben dus gaan geëxperimenteerd met belichting van natuurlijk licht. Dit geeft een contrast. Maar wel natuurlijk. Bij deze foto's vind ik ik het lijnenspel heel sterk. Als je gaat nadenken over de tentoonstelling van de werken kan je hier mee gaan spelen. Hier zijn stations geschikt voor. Vaak meerdere lijnen te combineren in een foto. Dit kan bijvoorbeeld een setting zijn van mijn shoot met model. 

IMG_1398.jpg
IMG_1437.jpg
IMG_1438.jpg
IMG_1213.jpg

Belijning iets wat mij aantrekt. Geeft kracht en sterkte. Vaak op stations, ook met zwart en wit. Locatie voor shoot? 
Camera stand: Auto

07 10 2019 

De eerste test foto's. Met de ideeën van vorige les in achterhoofd te houden. Uit je hoofd, maar in de praktijk. Na gesprek met Michiel ben ik niet veranderd van mening. Ik werk het beste met een plan. Een idee. Lukraak gaan rond schieten had voor mij niet gewerkt. Ben blij dat ik deze volgorde van werken heb gehanteerd. 

De eerste foto's gemaakt met de spiegelreflex camera Nikon D3100. Een eerder model dan die van school. Werkt gelukkig hetzelfde. Ik kon dus weer gaan kijken naar sluitertijd, diafragma etc. Omdat ik in mijn fotoserie voornamelijk de kleuren zwart en wit wil gebruiken, ben ik gaan experimenteren met zwarte doek/ linnen en witte verf. Wat doet dit op beeld? En hoe kleurt huidskleur erbij? Dit zijn voornamelijk test foto's. Hoe het overgebracht wordt op beeld. Net als de foto's met wit doek, tegen zwarte achtergrond. 

In de fotoserie zal ik minder gedetailleerd fotograferen. En werken met een model. Het geheel moet kloppen. Compositie en algehele emotie. Verder ben ik blij met het resultaat van de verf op foto. Het geeft een extra dimensie en levendigheid. Het werken met witte doeken/ kledingstukken zal van pas komen in de shoot. Deels met water en misschien ook wel verf. Maar hou het simpel. Er achter gekomen dat ik wit licht moet gaan gebruiken. Of misschien natuurlijk licht? 

 
 

test 17.JPG
test 10.JPG

Experimenteren met de diafragma. Hierdoor is de schaduw, en dus de intensiteit

test19.JPG
test21.JPG
test 20.JPG

Experimenteren met sluitertijd en natuurlijke beweging met ander materiaal. Zoals water. Wat doet dit met het beeld en de kleur? Links verzadiging aangepast. 
Camera stand: S

Experimenteren met de sluitertijd. Wat doet beweging met de foto? Werkt het of lijdt het af? Kleur? Links onbewerkt, rechts bewerkt met verzadiging. 
Camera stand: S

test 16.JPG
test 18.JPG
test 7.JPG
test 8 .JPG

Model + witte stof, zwarte achtergrond. Niet scherp. Wat doet dit? Bewerkt met zwart-wit filter. 
Camera stand: Auto

test 14.JPG
test 15.JPG

Handen met witte verf, op zwart linnen. Meerdere structuren uitproberen. Werken met huidskleur. Wat doet het op beeld? Geen bewerking toegepast.  
Camera stand: A

test 5.JPG
test 4.JPG

Gewerkt met witte stof, handen en zwarte achtergrond. Camerastand: M, licht bewerkt (contrast)

26 09 2019 

Maak een fotoserie van 5 tot 8 foto's met betrekking tot het thema Entertainment & Weapons of Mass Distraction. 
Hierbij heb ik mijn eerste gedachten in woorden omschreven door middel van een woordweb. Deze gedachten breng ik om tot beelden in een moodboard. 

Het eerste wat opvalt in het moodboard is het gebruik van zwart-wit foto's. Dit creëert voor mij een geheel. Een serie. Maar geeft ook duidelijk een bepaalde kracht weer. Het weergeeft voor mij in een beeld de essentie van het product of het gene wat er vertelt wordt. Ook geeft het minder prikkels weer, persoonlijk. Minder afleiding. 

Zwart-wit denken. Denken in twee uiterste. Het bij elkaar brengen van twee verhalen. Twee verhaallijnen in een foto samenbrengen. Ten eerste mijn afleiding weergegeven door zintuigelijke beelden. Oren, neus, handen/huid, mond en ogen vast leggen en combineren met een beeld dat ten tweede een harmonieus gevoel weer geeft. 


 

fullsizeoutput_240c.jpeg
fullsizeoutput_240b.jpeg
fullsizeoutput_2412_edited.jpg
fullsizeoutput_2413_edited.jpg

19 09 2019 

Het presenteren van de 'Soundscape'. Wij hebben met de groep een 'Soundscape'  gecreëerd met opgenomen audio fragmenten die gemonteerd zijn tot een audiofragment en live fragmenten er aan toegevoegd.  

Het overbrengen van de audio waren geluiden die ons afleiden. Vervelende en nare geluiden. Die overvloeien naar wat rustgevende geluiden. Waardoor een duidelijke opbouw plaatsvindt in het werk. 

00:00 / 03:25

19 09 2019 

Het experimenteren met fotograferen. Met de spiegelreflexcamera. In duo's werken met verschillende standen van de camera. Onderzoek verschillende diafragma's, lichtbronnen, bewegingen en sluitertijden. 

In mijn visie op het thema begonnen met het maken van foto's. Voornamelijk portret foto's. Alle foto's hebben een eigen emotie. Dit is wat ik ook wil mee nemen in de volgende opdracht. De fotoserie. 

DSC_0168.JPG
DSC_0114.JPG
DSC_0011.JPG
DSC_0065.JPG
DSC_0136.JPG
DSC_0021.JPG

12 09 2019

Tweede les 4D. 

Het thema 'Entertainment, weapons and mass distraction' werd toegelicht door middel van powerpoint. 

Na introductie mochten we zelf aan de slag met het maken van beeldmateriaal met betrekking tot het thema. Twee opdrachten. 

1. Photo Hack 
Gebruik online beeldmateriaal, gebruik apps, websites en dergelijke om een nieuwe betekenis te geven aan het bestaande beeld. Concentreer je op de betekenis, niet op de perfectie. 

Mijn inspiratie was de vraag aan mezelf: 'Wat leidt mij af?' 

Dit is een heel breed antwoord. En geformuleerd in een woordweb in dummy. 
 

fullsizeoutput_1d6b.jpeg
blik1.jpg
blik3-2.jpg
blik3.jpg

Drie gemaakte Photo Hacks. 

Woordweb opdracht Photo Hack. 


Reflecteer de Photo Hack van een klasgenoot. 'Wat wil de maker zeggen?', 'Wat werkt in het beeld?', 'Waar heb je behoefte aan als beschouwer?'

Het werk van klasgenoot Barbara. 

De maker van het werk wilt met haar Photo Hack laten zien dat het einde van de wereld niet alleen gaat om de dingen waar wij ons op focussen. Dit probeert zij uit te beelden met de afbeelding van de oude vrouw die toch op die leeftijd rookt. Ze leeft, en geniet hiervan. 'Het is niet het einde van de wereld.' 

Wat werkt in dit beeld is de compositie. De tekst en de afbeelding staat in een goede compositie. Het is allebei een sterk beeld en vormt een geheel. Het geheel wordt gevormd door het in zwart-wit te laten en niet in kleur. 

Wat mij fascineert is de tekst die in de tekst als achtergrond wordt afgebeeld. Dit leidt ook af. En wat is de bedoeling hiervan? 

world.jpg

Photo Hack van Barbara. 

2. Animated statement 
Maak een animated statement waarin je bestaand beeld nieuwe betekenis geeft. Je kan gebruik maken van je Photo Hacks als uitgangspunt. De vorm is een giftje of een korte video. Kort maar krachtig.

output_uC3UJE.gif
output_s4pyCq.gif

Foto voor mediamoment: nieuwe regels. 

05 09 2019

Tijdens de eerste les was het voornamelijk kennis maken met het vak 4D. 

4D bestaat uit fotografie, video en audio. Hier moesten wij in drie opdrachten mee experimenteren. 

 

De video die in groepsverband is gemaakt. 

1.

Recreëer een media scene die altijd op de zelfde manier in beeld wordt gebracht. 

Het verhaal achter de video:  het begint met een nieuwsfragment, waar zeer schokkend nieuws wordt verteld, op een totaal normale manier. Als of het niks voorstelt. Er wordt overheen gepraat als we door gaan naar het Weer. Het weer in de Amazone. Waar ook heel normaal over wordt gepraat. We schakelen door naar Shownieuws, waar een roddel de meeste aandacht krijgt. 

Tegenwoordig gaan zeer shockerende beelden op in het niets, er wordt overheen gepraat. En andere onderwerpen worden meer uitgelicht. 

2.

Manipuleer toeristen door ze te interviewen en alleen antwoorden te laten horen waar jullie het mee eens zijn. 

Ons audio onderwerp ging over een stelling waar wij het allebei mee eens zijn. Toeristen mogen niet op fietsen zonder de regels te leren/weten. 

 

00:00 / 01:33

3.

Enceneer het mediamoment dat jullie dit jaar het meest heeft afgeleid. Gebruik wat voor handen is.  

De drie foto's die wij in groepsverband hebben gemaakt gingen over drie verschillende onderweren uit de media. 

Het maken van nieuwe regels. 'Verboden wildplassen.' 'Verboden fietsen met telefoon in hand.' 'Publiekelijk drinken verboden.' 

De Brexit. 

En de gehele 'Me-too' discussie. 

 

FOTO WILD BOETE.jpg
FOTO ME TOO.jpg
foto brexit (1).jpg

Brexit, het mediamoment 2019. 

De Me-too discussie. 

bottom of page