top of page

22 04 2021 

De laatste les 2D. Wat ging dit semester snel! Super veel geleerd, super veel verschillende technieken uitgeprobeerd, nieuwe invalshoeken voor thema's, werken met een beeldarchief, collages, inkt, kleurpotlood, verf... 

Een algemene indruk en reflectie op 2D leerjaar 2 zal ik uploaden in een bestand. 

Het eindwerk. Een beeld wat krachtig staat. Zwart wit. Duidelijk in mijn straatje. Het verhaal vertelt zich naar mijn mening nog niet goed genoeg. Het zal naar mate de beoordelingen vorderen ook wel weer veranderd zijn... Dit zal ik dan ook met jullie delen. Stay tuned.

WhatsApp Image 2021-04-22 at 14.44.58 (2

19 04 2021 

 

WhatsApp Image 2021-04-22 at 14.44.58 (1

15 04 2021

Eerst op het doek geschetst met potlood. Daarna de vakken verdeeld in lichte en donkere markeringen. Gekozen voor palet, met zwart, wit en blauw. Zodat het niet weer een veel te druk en chaotisch doek wordt. Tot nu toe heb ik er al meer lol in dan het vorige paneel.  Zie hieronder proces foto. 

WhatsApp Image 2021-04-22 at 14.44.58 (1

13 04 2021

Meenemen schetsen voor het zelfopgespannen doek. Je gaat verder met het vorige thema. Deze les hebben we een doek zelf opgespannen. Altijd handig om te kunnen en dus te leren.  

WhatsApp Image 2021-04-22 at 14.44.58 (9
WhatsApp Image 2021-04-22 at 14.44.58 (1

Na het maken van deze schetsen voelde ik weer totaal niet waar ik mee bezig was. Ik was bezig met een architectuur onderzoek, dat past hier totaal niet bij. Ik ben mij meer gaan orienteren in het online beeldarchief. Via Instagram de zoekterm; architectuur gebruikt. Hierbij kwam ik twee foto's tegen die inspiratie gaven voor mijn volgende werk op doek. 

WhatsApp Image 2021-04-22 at 14.44.58 (1
WhatsApp Image 2021-04-22 at 14.44.58 (1

De simpele lijnen van bijvoorbeeld een hoek van een gebouw, of een trap. Die lijnen hebben een begin en een einde. Hoe kan dit verdwijnen in een beeld? Waar gaan de lijnen heen? 

Lijnen in een interieur hebben effect op je gemoedstoestand. Als jong meisje was ik altijd gefascineerd in de lijnen in mijn huis. Ik ging ze verbinden met mijn vingers. Het toevoegen van geometrische vormen abstraheert voor mij het beeld van een interieur. Het suggereert een ruimte. De geborgenheid van een interieur staat centraal. 

08 04 2021

Enfin, we doen nog een poging om het te herstellen. In mijn hoofd geeft dit werk enorme chaos. En dat is het ook. Je ziet dat ik mijn schilderstijl uitprobeer op dit paneel. Eigenlijk vat dit werk samen wat ik de afgelopen tijd heb geleerd. Het strakke architecturale thema, de toch relatistische touch. Het heftige gekwast, maar ook weer heel clean. Ik merk in mijn hoofd dat ik moeite heb met een bepaalde stijl te hanteren. Dit is niet erg, maar wel vervelend. Een proces noemen ze dit. Ik moet ik, als perfectionist, maar mee akkoord gaan. 

 

WhatsApp Image 2021-04-22 at 14.44.58 (1

06 04 2021
 

Verder gaan op het paneel. Het toevoegen van de organische vormen, was misschien toch niet een heel goed idee. Er zitten heel veel lagen over, onder, door de vormen die ik als eerste had opgezet. Waar ik wel tevreden mee was. De zalmkleurige achtergrond en de rechthoeken in verschillende perspectieven is bijna niet meer zichtbaar. Dit vind ik jammer. Wanneer moet je stoppen? En wanneer is het verpest? Naar mijn mening kan je er altijd weer overheen schilderen, maar soms moet je ook je verlies nemen. Niet alles kan lukken. 

WhatsApp Image 2021-04-22 at 14.44.58 (7

01 04 2021

Toevoegen van meerdere beeldelementen. De kleuren van de eerste opzet zijn wat saai in mijn ogen, door het toevoegen van blauw breekt het. Maakt het wat spannender. Wel is het totaal uit mijn comfort zone om zo een felle kleur te gebruiken. Weet ook niet of ik er blij mee ben... De kleur komt ook niet van een beeldarchief vandaan, denk toch dat dit wel handig is om voortaan te gebruiken. 

Het strakke en rechte werkt wel met de organische vormen. Het breekt ook weer. Toch heb ik wel meer een esthetische voorkeur voor het linker beeld tot nu toe. 

WhatsApp Image 2021-04-01 at 10.14.47 (6
WhatsApp Image 2021-04-01 at 10.14.47 (4

30 03 2021 

Het boek 'De architectuur van het geluk' kreeg ik als tip van Floor. Het boek draait om hoe het interieur en architectuur bijdraagt aan de gemoedstoestand van de mens. Hierbij gaat de schrijver dieper in op de geschiedenis, bouwstijlen en manieren van ervaren. De Bauhaus stijl is een onderwerp wat ik voor kunsttheorie nader aan het onderzoeken ben. Hierbij werd ik ook geïnspireerd om voor 2D deze thematiek als onderwerp te gebruiken. Hierbij heb ik een schets gemaakt, waarbij het abstracte van de architectuur, de meubels in realistischer beeld ontmoet. 

WhatsApp Image 2021-03-30 at 13.57.23.jp
WhatsApp Image 2021-03-30 at 13.57.24.jp

25 03 2021 

Onderzoek doen naar Martin Kippenberger en David Salle. In een mindmap hieronder heb ik mijn bevindingen opgeschreven. De twee kunstenaars vond ik redelijk op elkaar lijken. Door het gebruik van meerdere lagen vertellen zij een verhaal wat voor de beschouwer in een soort zoektocht over gebracht wordt. Interessant om met die gelaagheid te gaan werken. Ook het kleurgebruik past niet perse in mijn straatje. Maar wat zou er gebeuren als ik dit combineer met het kleurgebruik wat mij wel aanspreekt? 

WhatsApp Image 2021-03-30 at 13.57.25.jp
WhatsApp Image 2021-03-30 at 13.57.24 (1

23 03 2021 

Opschrijven wat mijn plannen zijn voor de volgende serie. Het thema en de gedachtes die ik wil gaan meenemen. Hiernaast zie je een foto vanuit mijn dummy. 

Mijn inspiratie kwam van een kennis van mij, afgestudeerd vorig jaar aan de Rietveld Academie. Melle van Herwaarden. Zijn kunst heb ik op de eindexpositie bekeken en heeft mij geïntrigeerd. 

https://mellevanherwaarden.com/

WhatsApp Image 2021-03-23 at 10.59.58.jp
dance-class-11_Melle_van-Herwaarden.jpeg
group-in-landscape_Melle_van-Herwaarden.

Het kleurenpalet wat hij gebruikt vind ik heel mooi. De kleuren zelf geven al een soort eigen bepaald gevoel met zich mee. De sfeer van het schilderij wordt al bepaald door de kleuren. In de vorige werken, vond ik het lastig om met kleur te werken. Hier wil ik beter in worden. Ook hij werkt met olieverf, hier kan ik mij ook meer in verdiepen en uitproberen op een 'plaatje' hout die ik koop bij het winkeltje. 

De voorstelling, van meerdere figuren, die een verhaal suggereren. De beweging en de onderlinge dynamiek is zichtbaar. Ik heb voornamelijk veel individuen geschilderd, lijkt me leerzaam om eens te gaan spelen met meerdere personen op een doek/ plaatje. 

Nog een stukje tekst die ik interessant vind. Het gene wat mij aanspreekt is: 'het perfecte even leiden' dat voor heel wat druk zorgt. Architectuur dient als beschermlaag voor de mens. Hoe kan ik het 'perfecte leven' combineren met architectuur in een werk? 

https://www.mistermotley.nl/motley-college/kwetsbaar-zijn-ruimte-een-balans-tussen-geluk-en-ongeluk

Eva Visch
ArtEZ - Interieur Architectuur

Eva Visch maakte eind 2018 een oude boerderij net buiten het centrum van Zwolle bewoonbaar. Ze voelde zich er gelukkiger dan in de comfortabele huizen waar ze voorheen woonde, maar waarom? Alles kraakt, er lopen dieren over het plafond en er is een onverwarmde badkamer waar het af en toe ook flink naar binnen regent. Werken mankementen of gebreken troostend? Het is een huis dat ongeluk toelaat en letterlijk ruimte biedt kwetsbaar te zijn. Een plek om in rust ongelukkig te zijn.

 

In de huidige maatschappij zijn we op zoek naar geluk, altijd. Visch beschrijft in haar scriptie de drang naar maakbaarheid, authenticiteit en 'het perfecte leven leiden' dat voor heel wat druk zorgt. Architectuur dient als beschermlaag voor de mens. Ondanks dat willen we deze niet ervaren als een alles beschermende bunker, waarin we volkomen veilig zijn en door niets meer geraakt kunnen worden. We hebben kwetsbaarheid nodig. Visch ziet dat de architect bewust zwakke plekken blootlegt, omdat deze een brug zijn naar een betere ervaring dan puur en alleen totale controle. Niet om deze zwakheden op te lossen, maar te erkennen dat ze er zijn. Zwakke momenten horen, net als sterke momenten, bij het leven: op zoek naar een humane vorm van architectuur. 

18 03 2021 

Het drie-luik. Het gezicht van onbekende man. In drie verschillende schilderstijlen in de groen tinten. De uitdrukking op het gezicht wou ik naar voren laten komen. De diversiteit van de emotie. Het werk is nog niet af. Zelf heb ik het gevoel dat ik dit als proces moet zien, en door moet gaan met een nieuw werk. Waarbij ik meer gelaagdheid kan gaan schilderen door er een diepere betekenis aan te geven. 

WhatsApp Image 2021-03-18 at 09.51.42.jp
WhatsApp Image 2021-04-22 at 14.44.58 (2

20 04 2021

Aan de 3luik gewerkt, het was geen geheel nadat ik de achtergronden individueel had aangepast, proberen te verbinden door een lijn. Nog niet af. 

16 03 2021 

- 3 grijsboard met de stijl of inspiratie van Luc Tuynmans. 
- 1 grijsaard geïnspireerd op werk (Bend Over) van Luc Tuynmans. 

Het proces verliep een beetje stroever dan voorgaande werken. Het vergelijken met een kunstenaar maakte mij onzeker. Ik ben heel erg te spreken over de kunst van Luc Tuynmans. Ik voelde dat het moest lijken op zijn kunst. Maar merkte dat ik totaal verschil met zijn manier van schilderen. Ik werk met grove lijnen, grote gebaren en contrast. Wanneer ik meer realistisch wil werken zal hier snel een abstracte vorm bij komen kijken. 

Ik merk dat ik door deze opdracht heb geleerd dat het hebben van een thema mij zal helpen. Vooraf bepalen wat je wilt gaan zeggen met het schilderij, en deze gedachte in je hoofd houden wanneer je aan het werk bent. 

De kleuren zijn geinspirereerd op het werk van Luc Tuynmans. Het werken met verschillende soorten groen is ook lastig. Je bent veel bezig met de juiste kleur mengen. Met zwart en wit, is dit gemakkelijker. Hier moet ik nog wat handiger in worden. 

De foto hiernaast zijn 2 werken van de 3-luik, en het werk volledig geïnspireerd op Luc Tuymans. 

De 3-luik gaat over het portretteren van mannen. De focus ligt op de emotie van de uitdrukking.  Ik merk dat met meer zorg en aandacht moet gebeuren. Meer tijd nemen om dit vollediger te krijgen. 

WhatsApp Image 2021-03-18 at 09.04.49 (1

11 03 2021 

Luc Tuynmans. Na een aantal filmpjes/ interviews te hebben gekeken leer je Luc Tuynmans beter kennen. Een man die gezien wordt door middel van zijn kunst. Maar klopt dit beeld wel? Zijn kunst is in mijn ogen vaak rustig, maar ook mysterieus. En eigenlijk heel luguber. In een woordweb heb ik mijn bevindingen opgeschreven. Hierbij heb ik een schilderij gekozen die ik zelf het meest vond opvallen in zijn tentoonstelling in Venetie. 'Bend Over'. Een klein vierkant werk, met tinten van alleen groen. Een seksuele lading, in mijn ogen, waarbij de schilder beweging suggereert. Deze thematiek vind ik interessant, het doorbreken van het taboe op seksualiteit in het vrouwelijke lichaam wanneer dit wordt afgebeeld. Hoe zou het zijn als we meer mannelijke vormen schilderen? Is dit in het oog van de beschouwer ook seksueel? 

WhatsApp Image 2021-03-18 at 09.04.49.jp
IMG_4899.jpg
WhatsApp Image 2021-03-18 at 09.35.08.jp

09 03 2021 

Na een feedback gesprek over het tot nu toe gewerkte werk, verder gegaan met het schilderij geinspireerd op het collage van vorige week (zie hieronder). Het werk is gemaakt van acrylverf, zwart en wit op grijsboard. 

De frustratie is voelbaar. Het ontsnappen van... De contrasten tussen het organische realistische deel van de neus en mond, met het abstracte. De geometrische vormen. Een soort cirkel wat nooit stop. Titel moet ik nog bedenken. Het schilderij is nog niet af, net zoals de vorige opdracht, zal ik stapje voor stapje kleine aanpassingen maken. 

WhatsApp Image 2021-03-09 at 15.30.01 (1
WhatsApp Image 2021-03-09 at 15.30.01 (3

04 03 2021

In de les was ik afwezig. Wel verder gewerkt aan het schilderij. Hier zie je nog een tussenproces van het schilderij. Het is nog niet hoe ik het hebben wil. Ik ga er verder naar kijken, en rustig er aan verder werken. 

De nieuwe opdracht was het maken van een achtergrond in kleurverloop. Van donker naar licht, of andersom. Hierna ga je een collage als inspiratie nemen om vervolgens over deze achtergrond heen te schilderen. Zie hieronder het gebruikte collage en de achtergrond. 

WhatsApp Image 2021-03-09 at 15.30.01 (5
WhatsApp Image 2021-03-09 at 15.30.01.jp
WhatsApp Image 2021-03-09 at 15.30.01 (6

Ik las een verhaal van Claire Venema, zij schreeft een mooi artikel over het bestaan van lijnen in ons leven. Ze zijn er altijd en overal. Vooral als in een soort paralel met dans. Het abstracte van een lijn spreekt mij aan, in een werk hieronder van Nicole Wendel (Open Cube, grafiet op papier) zie je dat de veelvoud het werk sterk maakt. Ik zou ooit zo'n serie willen proberen uit te voeren. Ik voel terwijl ik naar deze foto kijk op het internet, al heel veel beweging en bijna alsof ik wil gaan dansen. Je zou bijna een choreografie erin kunnen zien. Terwijl ik helemaal niet een danseres ben... 

 

https://www.mistermotley.nl/art-everyday-life/een-bewustwording-van-ons-lichaam-een-bezoek-aan-drawing-centre-diepenheim

ed525565-f67d-4eca-989d-23c70ef70869.jpe
WhatsApp Image 2021-03-02 at 14.58.17.jp
WhatsApp Image 2021-03-02 at 14.58.17 (1
WhatsApp Image 2021-03-02 at 14.58.18.jp

02 03 2021

Het werken met acrylverf in verschillende gradaties van grijs.  Na het oefenen met de stroken tekening waar je weer even in het schilderen komt, gestart met de familiefoto na te schilderen op het grijsboard karton met gesso. 

Zie hieronder het proces. 

18 02 2021

 

Nog twee achtergronden creëren door middel van een opdracht / beperkingen van Wafae. 
1) Schilder met grootste kwast cirkels die van kleur afnemen. 
2) Schilder met grootste kwast lijnen die van kleur afnemen. 

Vervolgens met de lijnen achtergrond een stamboom tekening maken. Een realistische boom, met realistische gezichten. Ik heb mijn best gedaan om het zo realistisch mogelijk te maken, toch werd het snel wat abstracter. 

De tekening moet van linksonder naar rechtsboven bekeken worden. De twee grote wortels linksonder zijn mijn ouders, mama en papa. Die wortels vertakken in 3 hoofd takken, mijn zusje, broer Wij zijn verbonden door middel van een soort DNA-streng, wij zijn heel erg hecht. De vierde wortel die naar beneden afwijkt, is voor onze dood geboren broer. 

WhatsApp Image 2021-03-01 at 14.21.34.jp
WhatsApp Image 2021-03-01 at 14.21.34 (1

16 02 2021 

 

3 achtergronden voor tekeningen: 
1) Compositie met grootste kwast van 7 cirkels 
2) 6 Vierkanten en 3 lijnen dwars over het vel compositie. 
3) 1 Vierkant, 2 cirkels en 2 driehoeken compositie. 

Verder met het afmaken van de tekeningen door inspiratie te gebruiken uit je beeldarchief. Zie hieronder de resultaten. 
 

WhatsApp Image 2021-02-18 at 08.42.33 (1
WhatsApp Image 2021-02-18 at 08.42.33.jp
WhatsApp Image 2021-02-18 at 08.42.32 (1
WhatsApp Image 2021-02-18 at 08.42.32.jp
WhatsApp Image 2021-02-18 at 08.42.35.jp
WhatsApp%20Image%202021-02-18%20at%2008.

11 02 2021 

De twee A4 tekeningen op een A3 formaat met Oost-Indische inkt en kroontjes pen. Links gepasseerd op de collage (zie hieronder) en rechts op de Instagram foto. De titel van het werk is Granada. Zie rechts het proces van de Instagram tekening. 

Ik vind het behoorlijk donker, zou graag met iets meer lucht willen werken. Zodat de aandacht gaat naar wat ik wil vertellen in de tekening en niet all over the place is. 

 

WhatsApp Image 2021-02-18 at 08.50.26.jp
WhatsApp Image 2021-02-11 at 09.40.58.jp

04 02 2021 

Voor deze opdracht moeten we starten met 2x een A3 vel met 9 vlakken die gevuld zijn met een motief/accering. Het ene A3 vel met cirkels en de andere met streep. Daarna moet je een titel opschrijven op de achterkant van het nieuwe A3 vel, dit mag een lievelingsboek of lied zijn. Ik heb gekozen voor het Spaanse nummer Granada uit een van mijn lievelingsfilms Vicky en Cristina in Barcelona. 

Het A3 vel moet worden opgedeeld in 2x een A4, voor het ene A4 gebruik je een collage als inspiratie. Voor het andere A4 gebruik je een eigen Instagram foto als inspiratie. 

WhatsApp Image 2021-02-10 at 11.05.11.jp
WhatsApp Image 2021-02-10 at 11.03.08.jp
WhatsApp Image 2021-02-10 at 10.46.16.jp

De titel (links), mijn inspiratie (midden) en Instagram foto (rechts)

WhatsApp Image 2021-02-10 at 11.03.09.jp
WhatsApp Image 2021-02-10 at 11.03.09 (1

De tekeningen A3-formaat met arcering/motief cirkel en streep

03 02 2021 

Om meer inspiratie te maken voor nieuwe tekeningen voor aankomende opdracht, heb ik twee nieuwe collages gemaakt. Geprobeerd hierin afbeeldingen te verwerken die wat meer realistisch zijn. Zelf altijd heel erg gefascineerd door blikken van mensen. Die emotie die overkomt door de blik van de persoon, kijken of ik dit kan overbrengen op papier. Ik merk dat ik collages maken niet heel spannend vind om te doen, er komt vaak bij ongeveer iedereen hetzelfde uit. Ik zou hier meer mijn eigen vorm in willen krijgen. Ik vind dat dat tot nu toe nog niet is gelukt.   

WhatsApp Image 2021-02-09 at 09.44.16 (1
WhatsApp Image 2021-02-09 at 09.44.16.jp

03 02 2021 

Twee tekeningen op A3 formaat waarbij je gebruik maakt van de formaten uit de vorige opdracht in een bepaalde compositie. Daarbij maak je gebruik van een nieuwe collage als inspiratie voor je tekeningen. 

Links met alleen kleurpotood en rechts met alleen conté krijt.  

WhatsApp Image 2021-02-03 at 14.24.27.jp
WhatsApp Image 2021-02-03 at 14.24.09.jp
WhatsApp Image 2021-02-03 at 12.28.26.jp

Collage voor bovenstaande tekeningen. 

02 02 2021

De 5 tekeningen in een compositie plaatsen. Ik heb twee verschillende composities gemaakt. 
De foto links is hoe ik het tijdens de presentatie heb gepresenteerd, met de titel 'Cultuur van de lijnen.' 

Midden en rechts zijn twee verschillende ende composities. Zelf vind ik rechts het mooiste qua vorm en verdeling van de kleur. Ik zie dat de tekenstijl bij elkaar past, komt dit door de lijnen? Of komt dit door de manier van tekenen? Het is natuurlijk allemaal abstract qua vorm. Zou dit anders worden als ik meer realistisch teken? Hier wil ik in de volgende collage meer aandacht aan geven, daarnaast nog meer experimenteren met de materialen. 

WhatsApp Image 2021-02-03 at 14.28.05.jp
WhatsApp Image 2021-02-03 at 14.28.05 (2
WhatsApp Image 2021-02-03 at 14.28.05 (1

26 01 2021

Collage 1: Collage 1 als inspiratie genomen. De organische vormen gecombineerd met de strakke lijnen. Veel lagen, dit kan ik nog uitbreiden. 

A5 formaat - Grijs potlood

Collage 2: Inspiratie van collage 2. De lijnen vormen een kijkrichting vanuit de geboortedatum, die verstopt zit in het zwarte deel links onder. Waar het naar rechtsboven steeds lichter wordt. Het verbeeld mijn levensweg met de geboorte als startpunt. 

A4 formaat - Comté krijt

WhatsApp Image 2021-01-28 at 08.37.05 (3
WhatsApp Image 2021-01-28 at 08.37.05 (4

Collage 3: Inspiratie uit collage 2. De trap uit de collage vindt ik inspirerend. De lijnen vormen een kijkrichting. Hoe is deze te doorbreken? Met de zwarte vlakken geeft het meer diepte en accentueert de richting. 

Ansichtkaart formaat - Combinatie Grijs potlood, kleurpotlood en comté krijt. 

WhatsApp Image 2021-01-28 at 08.37.05 (2

Collage 4: Inspiratie uit collage 1. De compositie en vormen overgenomen op de tekening. Nagetekend met eigen hand. Ook de kleuren overgenomen. Het geel met zwart werkt goed. 

Ansichtkaart formaat - Combinatie Grijs potlood, kleurpotloden en comté krijt. 

Collage 5: Inspiratie uit collage 2. Na feedback: ''Het mag minder mooi.'' Laat het een beetje los. Met kleurpotloden vond ik dit misschien een beetje lastig. 

A5 formaat - kleurpotloden

WhatsApp Image 2021-01-28 at 09.38.32.jp
WhatsApp Image 2021-02-02 at 10.08.24.jp
WhatsApp Image 2021-01-28 at 08.37.05 (1
WhatsApp Image 2021-01-28 at 08.37.05.jp

Collage 1 en 2: Bij elkaar gevoegde afbeeldingen die ik qua vorm, lijnenspel, kleur en esthetiek bij elkaar heb geplaatst. 

Leerjaar 1

20 05 2020 

Eindwerk 2D 

Het schilderij gemaakt met acrylverf. Een proces waar veel naar gekeken is, in is geëxperimenteerd en bewogen. 

Door de studies ernaast begon ik het schilderij met mijn handen, geen kwasten. Dit voelde toch onprettig. De vormen ontstonden door het verhaal wat ik wou laten zien met dit werk  (zie hieronder). 

Blij met het resultaat, zit veel kijk tijd in. Wat wil ik, wat durf ik?  Hier kwam de blauwe verf bij kijken. Een stap die het werk 'af' maakte. 

Zit nog veel oefentijd in. Maar wat komt dat komt. 

Zomervakantie.

IMG_9644.jpg

04 05 2020 

Proces schilderij na aanleiding van de studies. Gebasseerd op het COVID-19 thema. 

Zie hiernaast de hersenspinsels die hierbij horen. 

Koptekst 3

IMG_8858.jpg
IMG_8538.jpg
IMG_8854.jpg
IMG_8855.jpg

20 04 2020 

Aantal vragen voor het starten van je eindwerk voor komende twee lessen. 

· Welke van de 9 studies uit week 9 is het interessantst geworden en waarom?
De studie die ik het interessants vind is nummer 6, ‘gebruik je handen om een schilderij te maken’. Het leeft, het beweegt en is niet gedetailleerd. Het ongedetailleerde en ‘slordige’ geeft mij een gevoel wat ik terug wil laten komen in mijn eindwerk. 
 

· Welk van je 9 studies vond je het minst goed geworden en waarom?
De minste studie vind ik 1, ‘schilder in 1 kleur, en gebruik het wit van het papier’, omdat het niks zegt. De compositie is oke, en het idee van de uitvoering ook, maar de manier hoe het geschilderd is, vind ik niet zeggend. 
 

· In welk van je tekeningen vond je de opdracht niet interessant maar de uitkomst wel?
De opdracht 7 ‘gebruik schimmen om beeld kenbaar te maken’, had ik zelf verzonnen. Maar deze als laatste, omdat ik het vaag vond. En zag het niet voor me. Tot ik de paletmes gebruikte om de schimmen zichtbaar te maken. Dit werkte. Het werk is niet wat ik interessant vind, maar wel het gebruik maken van het paletmes in mijn eindwerk. 
 

· Welke tekening(en) zou je als startpunt voor je schilderij willen gaan gebruiken en waarom?
Als startpunt zou ik het werk van opdracht 4, ‘Schilder in combinatie met pastelkrijt’. Ik vind dat dit werk een heldere compositie heeft, het is duidelijk wat het is, en staat open voor eigen interpretatie. Vanuit hier kan ik door met de studie 6, ‘gebruik je handen om een schilderij te maken’. Waar ik tijdens het maken van de studies ook geïnspireerd door werd. 
 

· Op wat voor manier ga je je studie als beginpunt gebruiken?
Ik ga de studie herhalen op het doek. Vanaf het begin opnieuw beginnen. Wel zorgen voor een achtergrond kleur. Wel ga ik in de zelfde kleuren blijven. Sienna en Ombre en wit. Wat zich weer vertaald in de vijf kleurloze werken waar de studies op geïnspireerd zijn. 

13 04 2020 

De resultaten van de 9 studies: 
1. Schilder in een kleur, en gebruik het wit van het papier. 
2. Zoom in en vergroot. 

De andere vijf 'beperkingen' die ik zelf heb verzonnen: 
3. Schilder in alleen ronde lijnen. 
4. Schilder in combinatie met pastelkrijt. 
5. Gebruik alleen schimmen om beeld kenbaar te maken. 
6. Maak een afdruk van je schilderij, dit is het werk. 
7. Gebruik je handen om een schilderij te maken. 

De twee ontvangen 'beperkingen':
8. Bewerk het innerlijk van de mens met de buitenkant van de natuur. 
9. Gebruik oranje/rood tinten om groen uit te beelden. 

Huiswerkopdracht: opgestuurde opdracht 3x (volgt) 
 

06 04 2020 

Vandaag 9 studies maken van drie van de vijf gekozen 'beeld' van de vorige huiswerkopdracht. 
De twee 'beperkingen' die ik heb gekozen uit de lijst: 
- Schilder in een kleur, en gebruik het wit van het papier. 
- Zoom in en vergroot. 

De andere vijf 'beperkingen' die ik zelf heb verzonnen: 
- Schilder in alleen ronde lijnen. 
- Schilder in combinatie met pastelkrijt. 
- Gebruik alleen schimmen om beeld kenbaar te maken. 
- Maak een afdruk van je schilderij, dit is het werk. 
- Gebruik je handen om een schilderij te maken. 

De twee ontvangen 'beperkingen':
- Bewerk het innerlijk van de mens met de buitenkant van de natuur. 
- Gebruik oranje/rood tinten om groen uit te beelden. 

Huiswerkopdracht: Maak 5 'beelden' van 'COVID-19 virus' : 
Voor deze opdracht heb ik gebruik gemaakt van papier en foto's geprint.
Daarnaast ook krijt, pen, stift en inkt. Allemaal op A4-formaat. 
 

IMG_8214.jpg
IMG_8213.jpg

1

IMG_8225.jpg
IMG_8224.jpg

4

IMG_8218.jpg
IMG_8216.jpg

2

IMG_8230.jpg
IMG_8229.jpg

5

IMG_8219.jpg
IMG_8221.jpg

3

IMG_8227.jpg

5

30 03 2020 

Onderzoek doen naar 3 verschillende kunstenaars. 
Raquel van Haver, Maaike Schoorel en Wouter Paijmans. 

 

Raquel van Haver

-‘’Verhalen langzaam vertelt moeten worden, zodat je het begrijpt.’’
- ‘’Schilderij is langzaam, niet snel zoals fashion of fotografie.’’
- Veel verf, houtskool en overige vindbare materialen.
- Rauwe, verhalende en figuratieve stijl van schilderen. Waardoor er een reliëf komt in het werk. Diepte. Meer indruk/power.
- Voeding van andere regio’s en daarmee vertelt ze andermans verhalen.
- Centraal in haar werk staan de ‘geesten van de bodem’, figuren in de geschiedenis van kolonisatie, imperialisme, migratie.
- Werkt buiten het kader met fascinerende compositie.

Een kunstenares met veel lef. Het verhaal vertellen staat voorop. Rauwe schilderijen waar lang aan is gewerkt. Veel vrijheid. Ze werkt vanuit een verhaal of situatie uit het verleden. Vaak wat koppelt aan haar eigen ervaringen. Wilt de verhalen langzaam vertellen, zodat je het begrijpt. Niet dat je er zo doorheen gaat, omdat dat nu normaal is.

 Maaike Schoorel

- ‘’Langzaam is een woord wat vaak in de praktijk wordt gebracht bij haar werk.’’
- ‘’Investeren in de waarnemen en het vertragen van de blik.’’
- Meestal zwart of wit als hoofdkleur, maar er zitten veel kleuren verborgen. Werkt met verschillende lagen, die samen schimmen of contouren kunnen weergeven.
- Texturen door epoxy of opgeruwde olieverf.
- Speelt met focus.
- Hoe verandert de ervaring van de waarneming naarmate de toeschouwer meer of minder ziet?Vereisen van tijd en concentratie. In tegenstelling tot de snelle maatschappij van nu.
- Gebruikt glossy’s als uitgangspunt, maar ook snapshots gemaakt door mensen die ze kent en foto uit haar eigen familiealbums dienen als inspiratie.

Wat ik interessant vind aan Maaike is dat haar uitgangspunten van de rede waarom ze deze manier van schilderen aanhoudt terug te zien is in al haar werken. Ze geeft aan dat veel mensen haar werk zin als monochroom, maar dat wanneer ze langer kijken, ze verschillende facetten ontdekken. Kleuren, compositie, figuren, schimmen. Ze laat aan de verbeelding over, helpt in richting te kijken door de titels van de werken. Je wordt gedwongen om langer te kijken als je het wilt snappen. Vragen stellen over de ervaring van de kijker. Hoe iedereen waarneemt vindt zij interessant. Ze haalt haar ideeën/inspiratie vaak uit tijdschriften, of foto’s van vroeger uit eigen albums of foto’s van anderen. Eenvoud siert. Minimalistisch. Het vraagt goed kijken en verbeelding.  Vinden van eigenheid is belangrijk. Niet bewegen in de richting van de rest van de wereld. Dit kost tijd. Contact maken met wat je echt wilt zeggen, in plaats van met wat de wereld wilt dat je denkt.


Wouter Paijmans

- ‘’Alles dat glimt, vind ik mooi. En alles wat nep is ook.’’
- Heeft niet een expliciete reden voor het gebruik van ‘neppe’ materialen.
- ‘’Om woorden te vinden waar mijn werk echt over gaat, vind ik heel moeilijk. Wie ben ik om te vertellen wat je zou moeten zien.’’
- Veel gebruik van fysieke materialen op doek. Borduursels, glimmende textiele, jassen, hoodies, aluminiumfolie. Maakt bijzondere composities.
- Het gaat over wat je ziet, niet over het waarom.
- Absurditeit en gedrevenheid startpunten, representeert enorme drang naar arbeid.
- De kracht van de herhaling.

Uit praktische overwegingen begint hij met het maken van kunst. Zo heeft de rede van het kunstwerk nut. Wat de verdere betekenis is, weet hij eigenlijk zelf ook niet. Hij neemt dit als inspiratie en gaat in veelvoud dit proces herhalen. Ik vind persoonlijk kunst zonder een verhaal lastig. Als hij niet durft te vertellen wat er mee wordt bedoeld, is dit voor mij lastig om te achterhalen. Het zelf invullen is mogelijk. Maar juist ik ben geïnteresseerd in de reden voor de keuzes die er gemaakt zijn. Zeer creatief met materialen en kleurgebruik. Door te herhalen is het werk sterk. Maar is dat een trucje? Hoe is het als het werk niet vaak herhaald wordt?

Degene die mij het meest aansprak was Maaike Schoorel. Hierbij is de opdracht om een kunstwerk te maken op 50x70 papier. 
 

WhatsApp Image 2020-04-05 at 18.45.52.jp

Schilderij met Maaike Schoorel als inspiratiebron. De huiswerkopdracht die ik hierbij als 'uitgangspunt' was de derde tekening. 

Huiswerkopdracht 3 tekeningen: ''Geef me ruimte'' (Zin ontvangen van Mariken)

WhatsApp Image 2020-04-05 at 18.12.51 (1
WhatsApp Image 2020-04-05 at 18.39.21.jp
WhatsApp Image 2020-04-05 at 18.12.51.jp

1

2

3

23 03 2020 

Les. Online. 
15 schilderijen maken naar verbeelding van zin. 

 

WhatsApp Image 2020-03-31 at 12.20.22 (6
WhatsApp Image 2020-03-31 at 12.20.22 (2

1. Zwevende handen en liggende bergen. (5min, linksboven)
2. Want er zit een slang in mijn buik. (5min, linksonder) 
3. De bomen stonden op 1,5 m van elkaar. (5min, rechtsboven) 

4. De dolfijnen zwemmen in de stad. (5min, rechtsonder) 
5. De definitie van een tank. (5min, rechterafbeelding)

WhatsApp Image 2020-03-31 at 12.20.22 (9

6. Zonder papieren komen we de week niet door. (10min, linksboven) 
7. Zijn voeten raakten het plafond. (10min, linksonder) 
8. Zijn rug was op z'n kop metrokaart van Londen. (10 min, rechts) 

WhatsApp Image 2020-03-31 at 12.20.22 (7

9. 100 stoelen wachten op elkaar. (15min) 

WhatsApp Image 2020-03-31 at 12.20.22 (8

10. Witte lakens werden gevouwen en terug gelegd. (15min) 

WhatsApp Image 2020-03-31 at 12.20.22 (5

11. De 3 stadia van rood zijn. (30min)

WhatsApp Image 2020-03-31 at 12.20.22 (1

12. Buiten lijkt alles groen, terwijl binnen alles blauw is. (30min)

WhatsApp Image 2020-03-31 at 12.20.22 (4

14. De plattegrond veranderd in 1 dag. (45min)

WhatsApp Image 2020-03-31 at 12.20.22.jp

13. Alles verdween in een zuchtje wind. (45min)

WhatsApp Image 2020-03-31 at 12.20.22 (3

.15. Alles viel uit elkaar. (60min) 

22 03 2020

Kleurenleer opdracht. Een foto die je zelf hebt gemaakt die de impact van het coronavirus laat zien. De foto die ik heb gemaakt is een foto uit het kunstboek: 'The Blackbook'. Waarin twee voeten in contact met elkaar staan. Dit contact is het gene waar je je opfocust. Dit voel ik tijdens de corona crisis ook. Het enige wat van belang is, is contact met jezelf staan. Ga weer eens naar binnen. Orienteer jezelf in jezelf, en maak opnieuw contact met jezelf. Niet te veel detail en drama, het draait tenslotte hier om de simpele dingen in het leven. Waar je weer geluk uit haalt. 

Geschilderd op ruw acrylpapier (50x70) met acrylverf. De kleuren die ik heb gebruikt zijn omber neutraal, sienna en wit. Daarnaast heb ik de primaire kleuren toegevoegd aan mijn assortiment. 

WhatsApp Image 2020-03-22 at 14.02.41.jp
WhatsApp Image 2020-03-22 at 14.01.20.jp
WhatsApp Image 2020-03-16 at 13.06.32 (5

16 03 2020 

Thuiswerkopdracht. 
'Eigen expositie in huis van 10 tekeningen.' 
Minimaal 5 foto's van de presentatie op blog plaatsen. 

'Mini-expo' lezen van links naar rechts. 

De huiswerkopdrachten bevielen mij per thema toch eigenlijk best zwaar. Ik voelde mij beperkt in het tekenen. Waarom dit gebeurde? Daar moet ik nog achter komen. In het begin zat ik erg vast, durfde niet. Beeld was meer stotterend en krampachtig. Met besef dat het snel beter zal gaan. Achteraf is het krampachtige en angstige tekenen helemaal niet terug te zien als je het werk vergelijkt met elkaar. Een dus zeer mentaal proces. Persoonlijk opent mij dit, om meer in mijzelf te vertrouwen. 

Dit wou ik terug laten komen als thema van deze 'mini-expositie'. Deze 10 tekeningen heb ik gekozen, omdat ik hier voelde: ,,Oke, best leuk...''. En niet het gevoel ik wil het verkreukelen en weggooien. Zeker ben ik nog niet. 

De eerste 4 tekeningen (als je afb.1 van links naar rechts leest) zijn meer abstract. Zijn langwerpig van vorm. Het toont voor mij in deze mini expo het begint van mijn ervaringen tijdens de huiswerkopdrachten. Deze groei wordt gevolgd door chaos in mijn hoofd (tekening 5). Waar gevoelens en emoties door het hoofd gingen (tekening 6 en 7). Waar vervolgens plek kwam voor rust en kalmte. (tekening 8 en 9). Tot slot waarbij de gedachte van het hart door welke lijn dan ook altijd zal blijven kloppen (afbeelding 10).

Op deze manier heb ik de mini-expo opgebouwd, in een verhaal lijn van links naar rechts. Per tekening een gevoel/ervaring van wat het nu voor mij betekend binnen de serie. Losstaand van wat het betekende wanneer ik het tekende in het verleden.   

WhatsApp Image 2020-03-16 at 13.06.32.jp

Afbeelding 1, 2, 3 abstracte beelden waar de groei centraal staat. Geleidelijk willen groeien, voorzichtig

Afb1: olieverf, fineliner zwart, pastelkrijt A4
Afb2: fineliner zwart, stift A4
Afb 3: acrylverf, oostindisch inkt, fineliner A4

WhatsApp Image 2020-03-16 at 13.06.32 (3

Afbeelding 3, 4, 5, 6 close-up. 
Overgang van abstracte gevoelens naar chaos in het hoofd. 

Afb 3: acrylverf, oostindisch inkt, fineliner A4 
Afb4: houtskool potlood, wit houtskool, vetkrijt zwart A4

Afb5: Olieverf, A5 en A6 op A3 
Afb 6: Oostindische inkt, fineliner, A3 

WhatsApp Image 2020-03-16 at 13.06.32 (4

Afbeelding 6, 7, 8 laten zien hoe chaos en emotie tot rust kan komen. 

Afb 6: Oostindische inkt, fineliner, A3 
Afb7: Oostindische inkt, fineliner, A3
Afb8: Acrylverf, oostindisch inkt, fineliner, A5 op A4 

WhatsApp Image 2020-03-16 at 13.06.32 (7

Afbeelding 7, 8, 9, 10 close-up. 
Van ontregeling in emoties naar rust en kalmte in lichaam. Waarbij het hart er altijd zal blijven, ongeacht de lijn die dat gevoel even verbreekt.

Afb7: Oostindische inkt, fineliner, A3
Afb8: Acrylverf, oostindisch inkt, fineliner, A5 op A4 
Afb9: Fineliner A3+ 
Afb10: Stift, fineliner, A4

WhatsApp Image 2020-03-16 at 14.21.18.jp

Presentatie 1 hoe ik het had opgehangen. Waar ik niet tevreden over was. Het  huidige verhaal ontstond door deze presentatie kritisch te hebben bekeken. Toch wou ik dit bij het proces toevoegen. 

09 03 2020 

Schilderen kostuums. 

Tijdens deze les besloot ik voor het eerst te gaan werken met olieverf. Een nieuwe techniek. 

Een fijn materiaal, wel kost het meer tijd en geduld. Niet te lang door mengen. Gebruik maken van vlakken en tijd. 

Huiswerkopdracht 5: 
Kleren van de keizer zonder de keizer. (1 tekening foto volgt nog) 

WhatsApp Image 2020-03-10 at 14.11.56.jp
WhatsApp Image 2020-03-10 at 14.11.55.jp
WhatsApp Image 2020-03-22 at 13.55.12 (1
WhatsApp Image 2020-03-22 at 13.55.12.jp

1

3

WhatsApp Image 2020-03-22 at 13.55.11.jp
WhatsApp Image 2020-03-22 at 13.55.13 (1

2

4

WhatsApp Image 2020-03-31 at 11.22.46 (3

02 03 2020 

Naakt model schilderen. 

Eerste les waarbij we aan de slag mochten met verf. Ik heb er voor gekozen om te beginnen met acryl verf. Al een bekende soort verf voor mij. 

In de les ervoer ik een vrijheid die ik miste bij tekenen. Een eigen stijl in schilderen is voor mij makkelijker te ontwikkelen. Het geven van diepte en emotie. Minder realisme, meer abstract. 

Huiswerkopdracht 4:
Bestaan uit 'menselijke vormen'. 

- acrylverf
- inkt
- fineliners
- A4 formaat en combinatie A6 

WhatsApp Image 2020-03-04 at 11.22.19 (5
WhatsApp Image 2020-03-04 at 11.22.19 (3
WhatsApp Image 2020-03-04 at 11.22.19 (4
WhatsApp%20Image%202020-03-10%20at%2012.

1

WhatsApp%20Image%202020-03-10%20at%2012.

2

WhatsApp Image 2020-03-10 at 12.54.59 (1

3

WhatsApp%20Image%202020-03-10%20at%2012.

4

WhatsApp%20Image%202020-03-10%20at%2012.

5

WhatsApp Image 2020-03-31 at 11.22.46 (2

24 02 2020 

Naakt model tekenen. 

Hier met houtskool het naaktmodel nagetekend. Hier was het voor mij een ervaring dat ik los kon komen in eigen inbreng van creativiteit binnen het tekenen. 

Huiswerkopdracht 3:
Zelfportret zonder jezelf te tekenen. 

- acryl verf
- fineliners
- inkt
- olieverf 
- A3, A4 en combinatie A5 formaat 

WhatsApp Image 2020-03-04 at 11.22.19.jp
WhatsApp%20Image%202020-03-10%20at%2012.

1

WhatsApp%20Image%202020-03-10%20at%2012.

2

WhatsApp%20Image%202020-03-10%20at%2012.

3

WhatsApp%20Image%202020-03-10%20at%2012.

4

WhatsApp%20Image%202020-03-10%20at%2012.

5

WhatsApp Image 2020-03-31 at 11.22.46 (1

10 02 2020 

Portret tekenen, met mannelijk modellen. 
Twee op leeftijd mannen. 

Om in te komen kort wat snelle schetsen maken, ik merk dat ik het lastig vind om te beginnen. Toch toe aan wat meer theorie. 

Na de theorie was ik eigenlijk meer in de war. Ik zat vast. Herpakt. Zie hiernaast het resultaat van de laatste ronde van 40 minuten. 

Het leuke aan deze tekening vind ik dat ik mijn eigen handschrift hier in herken. Het is echt een portret hoe ik altijd een portret maak. Waar ligt dat dan aan? 

Hier ga ik nog achter komen. 

 

Huiswerkopdracht 2:
Planten die op mensen lijken, of mensen die op planten lijken. 

- olieverf
- inkt
- krijtjes
- potlood
- houtskool 

- pen
 

2d.jpg
WhatsApp%20Image%202020-03-10%20at%2012.

1

WhatsApp%20Image%202020-03-10%20at%2012.

2

WhatsApp%20Image%202020-03-10%20at%2012.

3

WhatsApp%20Image%202020-03-10%20at%2012.

4

WhatsApp%20Image%202020-03-10%20at%2012.

5

WhatsApp Image 2020-03-31 at 11.22.46.jp

10 02 2020 

Huiswerk opdracht 1. 
'Sporen van mensen in de natuur.' 

Materiaal verschilt per tekening. Veel gebruik gemaakt van Oost-Indische inkt, fineliners en stiften. Op A3 en A4 formaat papier met verschillende diktes en kleur. Vooral met inkt is het papiersoort belangrijk. 

Hoe ik deze opdracht heb geïnterpreteerd kan je terug vinden in de afbeelding van mijn dummy. Het woordweb. Hier staat kort in beschreven wat de achterliggende gedachte is. 

2d7.jpg
2d6.jpg
2d1.jpg
2d2.jpg
2d5.jpg
2d4.jpg

03 02 2020 

Eerste les 2D. 
Tekenen naar de waarneming. 

Liep er tegen aan dat het tekenen naar de waarneming moeilijker is dan gedacht. De verhouding, het perspectief en structuren aanbrengen in korte tijd met houtskool is lastig. Dit vergt oefening en tijd. Hier ga ik mee oefenen in de huiswerkopdracht, ook door met verschillende materialen te werken. Bijvoorbeeld inkt. 

fullsizeoutput_2a9a.jpeg
fullsizeoutput_2a99.jpeg
bottom of page