top of page

01 06 2021 

Hoeveel composities zijn er mogelijk? Wanneer ben ik tevreden? Of wanneer vind ik iets interessant? Wat zijn mijn gedachtes erbij? 
Ik voel dat ik veel gedachtes heb tijdens het maken van de composities, ik voel wat er in de ruimte zou gebeuren wanneer het op grote schaal gemaakt zou worden. Dit moet ik opschrijven. 

Het idee van een soort bundel waarbij ik al de composities bij elkaar voeg zat vorige week al in mijn hoofd. Zodat ik volgend semester in leerjaar 3 direct kan beginnen aan een constructie en materiaal onderzoek. Zodat het vorm/concept gedeelte al klaar ligt. Hierbij is er natuurlijk nog veel open te houden.

 

Tijdens de presentatie van de beoordeling wil ik het ook presenteren als proces. Het is een vormonderzoek, kijkend naar de esthetiek en de beweging en energie in de gecreëerde ruimte op schaal. Het bundel zal ik presenteren, waarbij notities zijn geplaatst bij de foto's. Maar ook zal ik voor de vorm een 'kamer' laten zien in 3D (op schaal). 

Hier onder een aantal voorbeelden van de foto's die ik heb gemaakt van de composities die ik dus interessant vindt. 

WhatsApp Image 2021-06-01 at 14.50.55 (1
WhatsApp Image 2021-06-01 at 14.50.55 (6
WhatsApp Image 2021-06-01 at 14.50.55 (9
WhatsApp Image 2021-06-01 at 14.50.55 (7

25 05 2021 

Composities gemaakt door diverse vormen, afgeleid van een cirkel, te herhalen. De cirkel heeft een bepaalde betekenis. Die ga ik nog uitschrijven en nader onderzoeken. Het veel voorkomende in mijn composities zijn de herhaling van een vorm, maar dan net op een andere manier. Het idee, van een meubellijn, moet ik zien los te laten. Het brengt te weinig tot leven. Er zijn meer mogelijkheden. 

Ik vind hier de vormen die elkaar omhelzen en versterken interessant. het lijkt een geheel, maar dat is niet zo. Een bepaald klik-systeem zou een tof aspect kunnen zijn in de constructie. Ik zie hier wel echt een meubelserie in. Waarbij het tijdens dit vormonderzoek niet tot zijn recht komt. Wel ga ik verder met de cirkel vorm in een ruimte. Wat gebeurd er als ik het bij de cirkel houdt? 

- Gesloten cirkels
- Open cirkels
- Massief
- Plat
- Gevormd
- Vervormd 
- Hangend
- Liggend 
- Zwevend 

Ik ga onderzoek doen naar de compositie van de cirkel, op diverse mogelijkheden zoals hierboven beschreven. Ook door het in een 'kamer' op schaal te plaatsen. 

11 05 2021 

Eerste les atelier. Eigenlijk wist ik al snel wat ik wou gaan doen tijdens dit semester. Tijdens 3D ben ik een onderzoek gestart over vormen in de ruimte. Vormen in een ruimte interacteren met de beschouwer. De leegte van de mens. Maar ook de energie en gemoedstoestand van vormen in een ruimte hebben invloed op de gemoedstoestand van de persoon. 

Door verschillende composities te maken op schaal, start ik een onderzoek naar hoe vormen in een ruimte met elkaar samengaan. Hieruit zal een 'lijn'/concept ontstaan waarmee ik volgend jaar verder wil. Ik zal dan meer ingaan op het materiaal en constructies. Nu wil ik vooral de focus leggen op het vormonderzoek. Het materiaal wat ik heb gebruikt deze is les is: foamboard.  

De eerste foto's zijn gemaakt nadat er diverse vormen zijn ontstaan. Niet nadenken, maar doen!  

Semester 1 

17 12 2020

Doordat ik de vorm vrij wou laten, ben ik aan de slag gegaan met een stuk piepschuim. Hierbij ben ik gaan zagen, schuren, schaven, snijden. De beeldhouwer van vroeger kwam weer naar mij naar boven. Door te kijken bepaal je vorm. Door wel vast te stellen welke technische aspecten je nodig zult hebben, geeft het wel zekerheid dat het zal gaan bewegen op de manier hoe je wilt.

 

Procesfoto 1                                                                                                       Procesfoto 2

IMG_2978.JPG
IMG_3026_edited.jpg

14 12 2020

Door het maken van snelle concepten merk ik toch dat mijn brein gestimuleerd worden. Door schetsen en het bedenken hoe het technisch in zijn werk zou gaan geeft mij rust. 

Hier wat ideeen die ik in mijn dummy heb getekend. 

WhatsApp Image 2021-01-03 at 16.40.31 (2
WhatsApp Image 2021-01-03 at 16.40.31 (3

10 12 2020

IMG_2874.JPG

Door te kijken naar materialen wat er op school al verkrijgbaar is, zal dit tijd besparen. Essensieel is om te gaan experimenteren met al bewegende voorwerpen. Zo heb ik proefjes gedaan met een discobal aandraai ding, een ruitenwisser motor dat cirkels draait in een loop, een mixer, een lampje met ronddraaiende schijf, een ventilator. 

Hier uit kwamen beelden die ik interessant vond. Om ook het 'concept' los te laten, was het vrij om voort te borduren waar experimenten antwoorden op gaven. Dit is voor de startend kinetisch kunstenaar denk ik wel een voordeel.

 

 

 

 

Zie hier onder wat video's van de experimenten. 

07 12 2020

Door te kijken naar verschillende mogelijkheden bracht het mij inspiratie. Er zijn meerdere kunstenaars die kinetische kunst hebben gemaakt. De bekende Theo Jansen, van de strandloper tot Zoro Feigl die zijn werk ook laat zien in het boek; The Machanics. Ik merkte dat ik vast begon te lopen met wat ik nou zou willen maken en wat ik bijpassend vind bij dit thema. Door middel van een woordweb kom ik op ideeën. Zie hier onder. 

WhatsApp Image 2021-01-03 at 16.40.31 (1

03 12 2020 

Voor dit atelier semester wil ik een onderzoek doen naar kinetische kunst. Deze interesse is gewekt door vele bezoeken aan musea, waar ik altijd gefascineerd ben door bewegende kunst. Deze toevoeging zou ik graag aan mijn kunst willen toevoegen. 

Het is een thema wat breed is, om dit te verkleinen ben ik eerst gaan onderzoeken naar wat er allemaal mogelijk is. Door een mini robot pakket wat te leen is op school heb ik kennis gemaakt met hoe het te werk zou kunnen gaan. Denk aan sensoren, draaiende wielen, aan/uit knoppen, lampjes, beweging- en geluidssensoren. 

WhatsApp Image 2021-01-03 at 16.40.31.jp
IMG_2808.JPG

05 06 2020 

Afronden van het project. De compositie die ik al in mijn hoofd had uitgewerkt op de muur. Betrokken bij de andere werken. 

Resultaat vind ik krachtig, wel kan er nog meer geëxperimenteerd worden in het gips. En hoe kan ik het fragieler over laten komen? 

Een materiaal dat ik nog vaker zal gaan gebruiken. De eigenschappen zijn gemakkelijk en mooi. Ook af en toe frustrerend. 

Afgespoten met een silk lak, voor gips. Voor een zijdezacht effect. 

Zomervakantie. 

IMG_9644.jpg

03 06 2020 

Proefjes maken voor het gebruik van de mozaïek spiegeltjes in de gipsen plaatjes. 

Een grote plaat met allemaal spiegeltjes erin. Het staat voor de reflectie voor jouzelf. Jou persoonlijkheid die aan het stuur is. En waar jij de controle over wilt blijven hebben. In welke situatie dan ook. 

Kijk jezelf oog in oog aan, maak kennis met en ga er mee aan de slag! 

De uitkomst vond ik persoonlijk te grof, ik ben verder gaan proberen met spiegeltjes in de kleine plaatjes. 

Zie afbeelding hieronder. 

WhatsApp Image 2020-06-04 at 10.31.34 (1
WhatsApp Image 2020-06-04 at 10.31.34.jp
WhatsApp Image 2020-06-04 at 10.31.34 (3
IMG_9565.jpg

26 05 2020 

Bij het idee van het materiaal spiegels kreeg ik al snel een afkeer. Het is vaak niet mooi, in mijn ogen. 

Tot ik op het idee kwam om zelf een spiegel te gaan maken door middel van mozaïek spiegeltegeltjes. Of deze mozaïek te verwerken in een gipsen plaatje. 

Hier ga ik proefjes mee maken. Zodra ik hier klaar mee ben, zal ik een keuze maken voor het uiteindelijke eindbeeld. 

IMG_9329.jpg
IMG_9339.jpg

25 05 2020 

Het maken van proefjes met het gips. 

Hoe ga ik het bevestigen? Hoe ziet het eruit? Is het heel fragiel? Combinaties? 

IMG_9332.jpg

Door het gips te gieten over het plastic folie en tijdens het uithardingsproces op het juiste moment er een spijker in duwt, zal er een gaatje in komen waardoor dit niet achteraf hoeft. Op twee manieren: 

- met de punt naar beneden (dit werkte niet)

- met de kop naar beneden (dit werkte wel) 

IMG_9350%202_edited.jpg

De test met de spijker met de kop naar beneden werkt. Door met rust en kalmte deze spijker door het gat in de muur te slaan werkt het ophangsysteem. Al snel kom ik erachter dat ik het een mooi detail vind. De plek waar deze spijker komt, is van belang. 

IMG_9353 2.JPG

Hoe werkt het al is het combineer met losse delen die meer diepte hebben dan de platte plaatjes. Deze is bevestigd met dubbelzijdig tape en werkt nog niet naar behoren. Dit zou ik verder moeten onderzoeken. l vind ik de combinatie niet prachtig. 

IMG_9356 2.JPG
IMG_9344 2.jpg

Hoe werkt het als ik lagen wil opbouwen in de plaatjes? Door de lengte van de spijker maakt het niet uit of ik er een plaatje overheen leg. Zodra de spijker maar in de muur kan komen. Leuk effect, geeft meer ruimte om te spelen met de uiteindelike compositie. 

Omdat de spijker met de punt naar beneden niet werkte, ging ik uittesten hoe het eruit zou zien als je die met elkaar zou gaan verbinden. Misschien combineren? Zodat dit een optie is, en het bevestigen aan de muur een zekerheid? 

19 05 2020

Op zoek gegaan naar materialen die passen bij het beeldende werk wat ik in mijn hoofd heb. En heb geschetst. 

Naar van der Linde. Hier waren de prijzen van het gips hoog. Door gereden naar de Praxis waar de prijzen te betalen waren. 

Modelgips.  En voegmiddel voor tegels. In de kleur lichtgrijs. En spijkers. 

Zie hier onder welke ideeën er uit mijn voor onderzoek zijn ontstaan in de dummy. 

IMG_9327.jpg
IMG_9326.jpg
IMG_9324.jpg
IMG_9325.jpg

11 05 2020 

Atelier semester 2 


Ik ben gestart met een onderwerp zoeken wat mij inspireert. Waar ik meer over te weten wil komen. Al snel kwam ik op de psychologie. Het weten van bepaalde kennis, het begrijpen van je eigen lichaam, iets wat zo ontzettend breed is, waar meerdere studies aan gekoppeld zijn. 

Daarom heb ik het onderwerp geminimaliseerd tot het onderdeel: Bewustzijn. 

Tijdens de crisis ben ik veel mee bezig geweest. Het is iets wat jou brein ontwikkeld vanaf jongs af aan. Maar zodra je op een bepaalde leeftijd bent beland ben je je hier meer bewust van. Het brein. Het computersysteem dat ons leidt. Niet alleen wanneer je het wilt, maar ook wanneer je het niet wilt. Een grote vrachtwagen waar verschillende subpersonen aan het stuur zitten, de ik-persoon wilt het stuur overnemen, maar de dominante-ik persoon geeft niet snel zijn plaats weg. Het bewust worden van wie er nu aan het stuur zit, en hierdoor de situatie of jou emoties beter kunnen begrijpen. 

Om mij meer te verdiepen in deze gedachtes en kant van de psychologie heb ik een aantal boeken grondig doorgenomen. Daarnaast ook filmpjes en podcasts geluisterd die in lijn liggen met deze onderwerpen. 

 

IMG_9263.JPG
IMG_9262.JPG
IMG_9264.JPG


Bronnen die werden aangeraden om te bekijken door Stefan (voor beeldend werk) : 
https://www.slavsandtatars.com/cycles/regions-d-etre/nations

https://slavsandtatars.com/cycles/friendship-of-nations/resist-resisting-god

https://courses.physics.illinois.edu/phys419/sp2011/lectures/frankfurt.pdf

SEMESTER 1

09 01 2020 

De laatste les. Het beeld moet vandaag af. Na de negatieve golf van maandag ben ik vandaag gelukkig weer wat positiever. Het heeft ook te maken met alles om je heen. Niet alleen wat er op school afspeelt. 

Tijdens deze les heb ik besloten om er van te gaan genieten. Doe muziekje op, ga even helemaal los. Uit de comfort zone! En dit gebeurde. Eindelijk ervoer ik wat het is om gewoon te gaan. Nergens aan te denken, los te komen van negatieve gedachtes. Je doet het voor jezelf. Je hoeft niks, alles mag. Laat het ontstaan. Ook dit is gebeurd. Het beeld is in korte tijd veel veranderd. 

Gebeurtenis: Liet het los. 
Gedachte: Geen zorgen, alles mag. 
Gevoel: Blij en opgelucht. 

05 01 2020 

De dag na de vakantie. Inkomen. Ik merk dat mijn energie niet op de juiste plek zit. Voel mij moe en emotioneel. Toch aan de slag gegaan met het maken van het gezicht in de metalen sculptuur. De juiste verhoudingen zijn belangrijk. Er zit dus meer tijd in dan bij de rest van de sculptuur. Veel kijken en afstand nemen. 

Vandaag voel ik mijn sculptuur niet. Het is maar een geknutsel, slordig en ik voelde er niks bij. Even afstand genomen. Herhaald voor mijzelf wat mijn project inhield en wat ik allemaal al heb geleerd. Blijf positief, wat je allemaal aan het doen bent, is echt zo leerzaam en gedurfd. 

Merkte hier dat ik weer boos was, geïrriteerd. Op mezelf. Waarom denk ik nou weer zo? Misschien komt het door de vakantie dat je er even uit bent geweest. Toch weer onzeker wordt over bepaalde situaties. Ik was weer bang om te falen. 

Gebeurtenis: Negatief omzetten in positief. 
Gedachte: Het lukt niet, bang om te falen.
Gevoel: Boosheid en emotioneel. 

fullsizeoutput_2996.jpeg
fullsizeoutput_2995.jpeg

19 12 2019 

Het verder werken aan het portret. De voorkant van het gezicht wordt het meest uitdagend. Hier is het heel belangrijk om goed te kijken naar de verhoudingen. Het werken met de plasma snijder is zo snel en effectief. Het geeft een leuk effect aan het metaal.

Ik merkte dat ik in mijn hoofd zat met allemaal zinnen. Teksten. Die ik op dat moment voelde en ervoer. Besloten dat ik dit moest gaan noteren. Dwingen tot schrijven. Wat bijzonder lastig is, als je dat nog nooit hebt gedaan. Verder ben ik gaan nadenken hoe dit schrijfproces te gaan betrekken bij mijn metaalwerk, omdat het wel een groot onderdeel is van het Atelier project. 

Gebeurtenis: Gedachten verwoorden in woorden.  
Gedachte: Something new, something excited. 
Gevoel: Spannend, maar juist heel leuk om iets nieuws uit te proberen. 

fullsizeoutput_293d.jpeg
fullsizeoutput_293e.jpeg

16 12 2019 

Dag 5 en ik begin er eindelijk van te genieten. Soms is het hebben van geen plan eigenlijk heel erg lekker, want niks is fout, maar alles is goed. Gestart met het maken van een portret. 

Het maakt eigenlijk helemaal niet uit wat een ander er van vindt. Het is jou proces en jou project, niet dat van een ander. Wat jij er op dit moment van leert is het belangrijkste. Dat de ander iets leert van jou proces, dat zou mooi meegenomen zijn. 

Iets vertellen met mijn sculptuur. Of het nou een gevoel is dat ik weergeeft, een proces, dat vind ik een uitgangspunt dat ik graag zou willen behalen. 

Gebeurtenis: Starten met schone lei. 
Gedachte: Vrijheid, positiviteit en motivatie. 
Gevoel: Blijdschap, tevreden en emoties. 

WhatsApp Image 2019-12-16 at 17.08.32.jp

12 12 2019 

Nieuwe inspiratie afbeeldingen. 

80a960fdc1ff7573fbfaabf4c5b1758f.jpg
c8cd2d25045611.5633e648c06a8.jpeg
d228de25045611.5633e648ae8f6.jpeg


Aan de slag. 

Het afmaken van het 3D beeld ging voorspoedig. Hierna liep ik weer vast. Wat wil ik nou??? 
Iets organisch maken wat abstract is. Is super ingewikkeld. Als iets wat je kent bijvoorbeeld het menselijk lichaam, zal je dit associëren met organisch. Wanneer je iets abstract maakt, moet de vorm van zichzelf volledig organisch zijn. 

Iets organisch maken van metaal is ook lastig. Omdat het 1, een hard materiaal is. 2, het een planning nodig heeft. En wat heb ik mij nou nog meer opgelegd. Inderdaad, het hebben van geen planning. 

Ik maak het lastig voor mij zelf. Misschien wil ik te veel leren binnen zo een korte tijd. Ik zal iets van mijn plan moeten af laten vallen. Wacht plan? Die had ik toch niet? 

Voor mijzelf nu gekozen dat ik een portret ga maken van metaal platen. Het abstracte kan daarin ontstaan. De plaat die ik nodig heb is verkrijgbaar bij de metaal winkel op school. Het vast lassen, hameren, slijpen, vijlen etc. 

Na de torso heb ik onderzocht wat er gebeurd wanneer je het 3D 'luchtig' houdt. Door gebruik van draad, wat je kan lassen, kan je ook bepaalde dikte aan het materiaal geven. De vorm is al sneller organisch. De klonten van het lassen is goed zichtbaar, een mooi gegeven. Een al van nature organische vorm. Het ontstaat. 

Het maken van een sculptuur van draad vind ik te makkelijk. De linkerafbeelding is binnen 5 min in elkaar gemaakt. Dit is wel een leuke oefening, om te leren kritisch kijken naar iets wat je snel hebt gemaakt. 

De zichtbare las is binnen deze werken de inspiratie geweest voor het volgende werk. 

Gebeurtenis: Bedrading vast lassen en dikte geven.
Gedachte: Het werkt niet, het is te makkelijk. 
Gevoelens: Het proces hoeft niet altijd positief uit te pakken. 

IMG_6283.jpg
IMG_6277.jpg

Het 3D torso dat ik heb gemaakt van een plaat metaal. Wat ik mooi vind, is dat mijn hand met het hameren terug te vinden is. Hier zat een behoorlijke lading aan. Daarnaast heb ik echt lol gehad in het maken van het beeld. De bewegelijkheid die er in zit, voornamelijk bij de zijkanten, dat neem ik mee naar het volgende werk. 

Het ontstaan van een beeld, waar geen enkele gedachte van tevoren aan gekoppeld was. 

IMG_6272.jpg
IMG_6273.jpg
IMG_6276.jpg

09 12 2019 

Tweede les atelier, waarbij ik besloten heb om te gaan starten. Ik had nog van de 3D les een plaat metaal liggen, die ik kon gebruiken. 
Om te beginnen, zonder plan, vond ik best moeilijk. Ik merkte dat mijn hartslag hoger lag. Druk om te presteren voelde. Het werkte voor mij demotiverend. 

Begonnen met het maken van een patroon, uit de losse pols op papier getekend. Dit uitgeknipt en bedacht dat ik dit op het metaal kan overtrekken en uit kan snijden met de plasmasnijder. Hierdoor had ik twee ongeveer gelijke platen. Vroeger had ik het anders aangepakt. Ik wou dit precies was, nu liet ik dit los. Hiermee probeerde ik verschillende vormen te creëren. Waardoor ik tot een plan kwam in mijn hoofd. Het werk 3D maken en dus dikte geven.  

Door deze keuze te maken kon ik meer gaan beeldhouwen met metaal. Door gebruik van hamers, vijlen etc. Hier kon ik mijn agressiviteit in kwijt. Wat ik op dat moment voelde. Waarom was ik zo agressief? Het lukte in mijn hoofd gewoon niet. Het was een zooitje. Niet strak en niet te verkopen. Maar ik leerde er wel veel van. Accepteer dat is. 

Na het hameren en vijlen, kwam er een vorm in een deel van het werk wat ik mooi vond. Dus het doorzetten en werken met wat je hebt gecreëerd is niet nutteloos. Uiteindelijk kom je op een deel wat je wel mooi vindt. Dit kan je gebruiken om verder op te borduren, of dit kan je gebruiken als inspiratie voor je nieuwe werk. 

Gebeurtenis: Ontstaan van beweging in metaal. 
Gedachte: Dit is hoe iets kan ontstaan, als je het niet hebt uitgedacht. 
Gevoelens: Doorzetten, maar nutteloos. 

 

''Het ontstaat, gun ruimte.''   

IMG_6254.jpg
IMG_6262.jpg
IMG_6259.jpg

02 12 2019

Onderzoeksvraag: 
Hoe kan ik het metaal-materiaal-onderzoek toepassen in een 3D kunstwerk dat bij mijn inspiratie past, in combinatie met tekst. 

Door mijn vorige opleiding op het HMC heb ik mijzelf aangeleerd om altijd een volledig en mooi eindwerk te produceren. Het starten met inspiratie, tot schetsen, tot ontwerp. Hierbij het volgen van mijn plan en dus het nakomen ervan is iets waar ik naar streef. Ik denk dat dit is gekomen doordat ik faalangst heb. Het eerste moment wanneer ik dit ervoer was op de middelbare school tijdens mijn eindexamen. Het niet kunnen leveren van 'eindproduct'. Niet behalen van een voldoende. Hierdoor heb ik voor mijzelf een manier gecreëerd waarbij faalangst bijna niet aan de orde kan komen. 

Wanneer ik een ontwerp heb, en een planning is het vanzelfsprekend dat er een volledig en 'mooi' eindproduct ontstaat. Wanneer ik dit los laat, het hebben van ontwerpen, planning etc, is het bepalen van dit volledige eindproduct nog een vraagteken. Dit onderzoek voor mijzelf geeft mij vrijheid en de mogelijkheid om te kijken wat er gebeurd wanneer ik mijzelf niet beknel met een plan. 

Het hebben van geen plan zal mij angst geven. Bang om een 'lelijk' eindproduct te maken. Maar wie zegt dat het lelijk is? Komt dat omdat ik het zelf lelijk vind? Of omdat het niet klopt met wat ik van te voren in mijn hoofd had? Door dit te gaan beschrijven, door middel van teksten, wil ik mijn gedachtes en gevoelens met betrekking tot faalangst inzichtelijk maken. Dit zal onderdeel worden van het kunstwerk. 

 

Om meer inzicht te krijgen in hoe faalangst werkt, heb ik het boek Faalangst de Baas geleend bij de bibliotheek op de Breitner Academie.
Daarnaast ook het boek Onderzoek in de Kunsten, om te kijken hoe het onderzoek zich kan vormen binnen een project. Hier wil ik deze week mee beginnen, het uitschrijven van literatuur die mij helpt bij mijn eigen onderzoek. Ik zal dit in de dummy opschrijven en vertalen naar teksten. In het boek staat een proces wat veel wordt gebruikt bij faalangst. Het 'G-denken'. Dit ga ik behandelen per dag. 

Daarnaast het onderzoek naar het materiaal Metaal. Lees hier onder wat hier mijn onderzoek bij wordt. 

''Laat het los. Ga het aan. Omarm je onzekerheden, ga de strijd aan en verlies.''

fullsizeoutput_293f.jpeg
fullsizeoutput_2940.jpeg
fullsizeoutput_2941.jpeg
fullsizeoutput_2942.jpeg

 

28 11 2019

Start met Atelier. Na het afronden van 3D en 4D heb ik gekozen om verder te gaan in het beeldende vak 3D. Met de focus op het materiaal 'Metaal'. 

In Venetië tijdens de Biënnale werd mijn aandacht voornamelijk getrokken door 3D werk. De materiaal keuze is hier bijzonder in. Het materiaal in combinatie met de vorm bepaald het gevoel/de emotie wat het geeft wanneer het geobserveerd wordt. Zo geeft hout een warm, zacht, vol gevoel en metaal een koud, hard, leeg gevoel. Hoe kan je metaal vormgeven zodat het de eigenschappen krijgt die je bij hout bijvoorbeeld wel voelt. Ligt het aan de kleur? Ligt het aan de vorm die je ontwerpt? Wat gebeurd er als je metaal een organische vorm geeft? 

In mijn onderzoeksverslag tijdens de studiereis in Venetië heb ik twee werken uitgezocht waar ik kort mijn toelichting bij heb gegeven. 

 

CAROL BOVE

NIKE 1, 2018 
 

Mijn verhaal 

Het vouwt, het buigt, het beweegt. Een vorm in bepaalde vorm krijgen door het te forceren. Slaat terug op een situatie die je forceert om het in juiste te krijgen. De hardheid van het materiaal klopt niet met de beweging die het heeft. Wat het werk erg krachtig maakt. 


Zijn verhaal
Het vormt, het knikt, het is herkenbaar en abstract. Het harde materiaal dat beweging suggereert. Hij refereert naar mythologische personen. Ze voldoen niet aan de idealen en klassieke beelden. Ook geven ze geen juiste verhoudingen weer of is het materiaal op de juiste manier bewerkt. Een explosief werk dat kwetsbaarheid weergeeft. 

 

 

csm_53-27-IMG_8590-A_e0603e5efd.jpg

NAIRY BAGHRAMIAN

Mijn verhaal

Installatie grote vlakken/blokken: 

Bij elkaar gehouden door een soort braces, soort gewrichten waar bij hulp soms nodig is. Afgemaakt met wax waardoor het smeerbare meer overkomt op mij. Een vergrote versie van bepaalde materialen. Die ondersteunt moeten worden desondanks het formaat. 


Haar verhaal
Ze laat met de collectie sculpturen zien die met wax zijn afgesmeerd. Het gaat voornamelijk om het materiaal. Het houdt het model in stand, het is een moment van pauze, voordat het model gepolijst is met wax en het niet meer zichtbaar is. 

fullsizeoutput_2499.jpeg
bottom of page