top of page

20 04 2021

Uiteindelijk gekozen voor natuurlijke kleuren. In het blauw/grijze spectrum. Hierbij lijken de objecten zwaarder. Wat niet zo is, want het is heel erg licht. De compositie waarbij de kleuren en de vormen met elkaar een dialoog aan gaan. De ruimte tussen de objecten suggereert de leegte van de mens. De fascinatie voor leegte. Leegte is niet omkeerbaar. Tijd is ook niet omkeerbaar. De leegte zet de tijd dus stil.  

WhatsApp Image 2021-04-22 at 14.44.58 (1
WhatsApp Image 2021-04-22 at 14.44.58 (1

15 04 2021 

Proefjes gemaakt met glasvezel matten en acrylic one. De A1 kan je vermengen met kleurstof. De A1 is zelf licht beige van kleur. Om het organische menselijke mee te geven aan de abstracte vormen, heb ik roze toegevoegd. De kleuren spreken mij voor dit project niet aan. Het is te gender gerelateerd. 

WhatsApp Image 2021-04-22 at 14.44.58 (8

13 04 2021

Tijdens het bepalen van de compositie merkte ik dat ik ontevreden was met de verhoudingen van de stoel. Er is te weinig tijd gaan zitten in het ontwerp. Een meubel, heeft nou eenmaal meer tijd nodig voor een ontwerp. Hierbij komen meer vorm testen en proeven bij kijken. Nu kwam ik ook tot de keuze om de elementen los van elkaar te houden. De losse elementen vormen een bepaalde compositie. Een compositie de leegte van de mens weergeeft. De ambiance van de ruimte weergeeft de emotie van de persoon, die misschien wel in die ruimte heeft gewoond. Het abstraheren van menselijke lichaamsvormen. 

Het boek dat ik aan het lezen ben voor 3D, De architectuur van het geluk, is een inspiratie voor mij. Hier gaat het over dat het interierur bijdraagt aan de gemoedstoestand. Een gegeven wat ook terug komt uit de stijlperiode van het Bauhaus. De vormen zijn dan ook geïnspireerd uit het Bauhaus. 

WhatsApp Image 2021-04-22 at 14.44.58 (1
WhatsApp Image 2021-04-22 at 14.44.58 (1

06 04 2021 

Bij de Bouwmaat had ik, in mijn gedachte, Foam gekocht om mee te gaan stofferen. Dit was het originele idee. Dit was niet het geval. Na gesprek met Leon, kwamen we op het idee om dit materiaal bruikbaar te gaan maken door middel van Acrylic One en eventueel glasvezel. Het idee van het maken van een stoel. Een stoel is een meubel waarop aardig wat gewicht op komt te staan. Het moet dus sterk zijn. Glasvezel maakt het werk sterk. Atelier van Lieshout, waar ik stage heb gelopen op mijn vorige opleiding, maakte veel gebruik van glasvezel in combinatie met polyester. Hierdoor heb ik een kleine affectie gekregen tegen dit materiaal. Ik vind het esthetisch niet mooi. Maar, we gaan toch maar wat testjes maken. 

Hier onder zie je wat modelletjes van vormen. De vormen zijn in het linker model (de stoel) aan elkaar verlijmd. Het middelste en de rechter model zijn de elementen los van elkaar. Volgende week maar aan de slag met vormen 1:1 uitsnijden uit overige foam.

WhatsApp Image 2021-04-22 at 14.44.58 (3
WhatsApp Image 2021-04-22 at 14.44.58 (6
WhatsApp Image 2021-04-22 at 14.44.58 (5

30 03 2021 

Inspiratie op doen voor de nieuwe opdracht. Lichaamsobject maken met thema 'zet de tijd stil'. 

Vorige jaar op de Venetie studiereis heb ik deze foto's gemaakt. Dit werk inspireerde mij enorm. Bij beide werken is het menselijk lichaam als uitgangspunt genomen. De een heel fragiel, de ander heel robuust. Helaas kan ik de kunstenaars niet meer vinden... Dit contrast vind ik bij elkaar ook erg tof. 

Zelf ben ik meer bezig geweest naar een abstractere vorm, maar hoe ik mij wel aan de opdracht kan houden. Door bijvoorbeeld de 'leegte' de vorm van het lichaam te geven. Wat is leegte? Hoe is de tijd bij leegtes? De omkeerbaarheid is ook een interessant gegeven. Tijd is niet omkeerbaar. Wat is er nog meer niet omkeerbaar? En wat wel? 

Een vorm en product wat mij inspireerde was de stoel via de Instagram pagina MarloeMarloe. Die ronde vormen, en het herhalen van vormen. Maar ook het gebruik van de stof. Een stofvering is een techniek die ik bij deze opdracht vind passen. Ik denk dat ik hier mee ga werken. Ook wil ik gaan letten op iets meer functionaliteit. Aangezien ik toe ben aanmeer mijn achtergrond in de design en meubelmaken toe te gaan passen bij kunst. 

Zie dummy voor meer hersenspinsels. 

WhatsApp Image 2021-03-30 at 14.32.10 (1
WhatsApp Image 2021-03-30 at 14.32.10 (5
WhatsApp%20Image%202021-03-30%20at%2014.

Eerste model uit Piepschuim, dit werkte niet heel snel en gemakkelijk. 

Het maken van een stoel modelletje. Schetsen in 3D. Waarbij vormen meer tot leven komen. Het tekenen van een 3D object is voor mij nooit genoeg. 

Om mezelf niet te veel vast te pinnen op 1 idee, ben ik gestart in het 3D schetsen. Zo voeren de gedachte mee met de uitvoeringen van de handen. 

WhatsApp Image 2021-03-30 at 14.32.10.jp
WhatsApp Image 2021-03-30 at 14.32.10 (2
WhatsApp Image 2021-03-30 at 14.35.13.jp
WhatsApp Image 2021-04-22 at 14.44.58 (1

23 03 2021 

Het naaktmodel boetseren naar de waarneming. Het model was heel gespierd en dit probeerde ik vooral te benadrukken. Het opzetten vanuit delen (onderaan) geoefend en daarna (bovenaan) gewerkt vanuit een blok klei. Ik merkte dat het werken vanuit een deel gemakkelijker is, je kan sneller gedetailleerder gaan werken. Je hebt sneller een grove opzet. Dit ga ik onthouden voor de volgende keren. Heel fijn om door je ogen je handen te laten creëren. Klei werkt goed voor faalangstige leerlingen. Je kan snel afbreken of toevoegen. Ook voor het lesgeven later, zie ik dit als een leermoment. 

WhatsApp Image 2021-03-30 at 14.07.59 (2
WhatsApp Image 2021-03-30 at 14.07.59 (3
WhatsApp Image 2021-03-30 at 14.07.59 (4
WhatsApp Image 2021-03-30 at 14.07.59 (5

23 03 2021 

Tijdens het lezen van dit boek en in mijn hoofd de opdracht na deze les, wil ik mijn inspiratie delen. Wat een prachtige organische vormen gemaakt uit keramiek. Deze vormen zijn voor de opdracht niet te abstract, het is terug te vinden dat het vormen zijn die geinspireerd zijn door het menselijk lichaam. Alleen zijn bepaalde vormen bij elkaar gebracht, waardoor het abstract lijkt. Dit vind ik interessant. Wat is de lijn tussen abstract en realistisch?

Kunstenaars Wayne Fischer en Mary Frank. 

WhatsApp Image 2021-03-18 at 09.04.49 (7
WhatsApp Image 2021-03-18 at 09.04.49 (5
WhatsApp Image 2021-03-18 at 09.04.49 (6

16 03 2021

De eerste les beeldhouwen met een model. Vandaag zat ik bij het gekleed model. Een prachtige vrouw met fijne vormen. Het boetseren van een model is lastig, je hebt een beeld waar je aan moet voldoen. Het remt je creativiteit. Ik heb mij volledig gefocust op het ontdekken van de klei. Welke manieren zijn er mogelijk? Welke manier voelt het beste bij mij? Het resultaat is niet waar ik wil zijn, maar heb wel veel geleerd tijdens deze les. 

Hieronder wat beelden van het proces. Het eindresultaat, zal ik delen wanneer het geglazuurd is. 

WhatsApp Image 2021-03-18 at 09.04.49 (3
WhatsApp Image 2021-03-18 at 09.04.49 (1
WhatsApp Image 2021-03-18 at 09.04.49 (2

09 03 2021 

De compositie die ik vorige les heb gemaakt heb ik uitgevoerd met de stokken die ik heb gekocht bij de Bouwmaat. De stokken zijn 9mm dik en 2.70m lang. Dit is bij elkaar gehouden door het keramiek omhulsel. 

De stokken zijn vrij dun, doordat het bij elkaar gehouden wordt aan enkel de uiteindes is er te weinig kracht in het midden om de liggende stok te dragen. Hiervoor had ik holle buisjes gemaakt die aan twee kanten open zijn, die zijn helaas te groot. Dit zal tijdens de uiteindelijke beoordeling wel aanwezig zijn. Een tijdelijke oplossing is nu plakband. 

De constructie werkt, het is stevig, het beweegt door de wind en blijft staan. Het is tijdloos. Het kan varieren van compositie, het is demontabel en gemakkelijk op te bergen. De tijd staat stil, wanneer je je in deze constructie begeeft. Het stoppen van tijd is onmogelijk. Je bewust maken van materialen en het verduurzamen van materialen in gebruik wel. Hier heb ik dus de nadruk op gelegd. De gekozen compositie is nu dan ook een doorbroken lijn in de lijn die wij als wereld vaak volgen. Rechtdoor. Dit wordt nu doorbroken door de liggende stok. Wat uiteindelijk in de beoordeling ook moet bestaan uit 4 stokken die verbonden worden door de keramieken omhulsels. 

Zo zou de constructie meer body mogen krijgen. Meer contrast met de buitenlucht en de omgeving. Misschien moet ik de stokken een kleur geven, of het keramiek gaan glazuren. Wel draagt dit niet meer bij aan de natuurlijkheid van het materiaal. Dit past dus niet geheel in het concept. Wat ik dan jammer zou vinden. Voor de eindbeoordeling wil ik zoeken naar een locatie waar de constructie meer tot zijn recht zou komen. Minder afleidende factoren, zoals de gebouwen op de achtergrond. Denk aan het strand, rust, ruimte en licht. Iets wat mijn constructie mee geeft. Meer rust, ruimte en licht in het bewust worden van duurzaamheid. 
 

WhatsApp Image 2021-03-09 at 15.27.51.jp
WhatsApp Image 2021-03-09 at 15.27.51 (2
WhatsApp Image 2021-03-09 at 15.27.51 (1
WhatsApp Image 2021-03-09 at 15.27.51 (5

02 03 2021 

Het onderzoek naar klei is gestart. Klei is een duurzaam materiaal. Zo is de omschrijving van klei: ''Klei kan voortaan worden beschouwd als een duurzame grondstof. Wat aan klei in uiterwaarden wordt weggehaald om er bakstenen en dakpannen van te maken, wordt door de rivier aangevuld. ... Volgens onderzoeker Michiel van der Meulen van Deltares worden mineralen, zoals klei, beschouwd als eindige grondstoffen.'' Dit concludeert dat klei dus een duurzame grondstof is, wat in mijn werk past. De vorm zou moeten bijdragen aan een andere functie zodra de stokken worden terug gebracht / weggehaald. 

Zo zou de vorm dus bijdragen aan een diepere laag aan het geheel en dus een dubbelfunctie krijgen. Denk aan vaasjes of kopjes. Door een compositie te maken op schaal heb ik kunnen tellen hoeveel ik van welk materiaal nodig zou hebben. Zo kwam eruit dat ik 48 stokken nodig heb, wat dus betekend dat ik 24 omhulsels  nodig heb. 

- 23 stokken in setjes van 4 > 5 staanders, 3 (enkele) liggers.  met aan beide kanten een omhulsel maakt 10 omhulsels in totaal.
- Dit kan nog gaan veranderen het proces van bouwen. 

Zie hieronder de compositie die ik heb gemaakt op schaal met gebruik van sate stokjes en pen omhulsels in de verkeerde aantallen. Hier heb ik een compositie gemaakt met 48 stokken. Dit is uiteindelijk misschien wel wat ik wil voor de uiteindelijke beoordeling.  

 

WhatsApp Image 2021-03-02 at 13.46.03 (1
WhatsApp Image 2021-03-02 at 13.46.03 (1

Dit is de compositie die ik heb gemaakt met de 23 stokken. Dit heeft veel minder body en zal minder goed overkomen. Voor de tussenbeoordeling zal ik door te kort aan stokken bij de bouwmaat hier mee werken. Volgende week zal ik het opbouwen buiten. 

WhatsApp Image 2021-03-09 at 15.45.08.jp
WhatsApp Image 2021-03-09 at 15.45.08 (1

16 02 2021

Het leek mij interessant om te gaan kijken naar een materiaal wat door de tijd zelf zou vergaan. Zo als groentes. Dit zijn vaak stevige en lang houdbare producten. Hoe ziet dit eruit als ik het combineer met de constructie van de houten stokken? 

Door met een boormachine er gaten 1 mm kleiner in te boren om vervolgens hier de stokken in te slaan, zullen de uiteindes van de stokken bij elkaar blijven. Maar, zal het met de tijd vergaan. Dit accentueert het tijdelijke van het werk. Het onthaasten van de tijd. 

Na afloop van de onderzoekjes heb ik geconcludeerd om het te zien als een proces. Ik vind het esthetisch niet mooi om hier mee te gaan werken. Het past niet in mijn beeld wat ik voor ogen had. Het keramiek omhulsel vind ik wel mooi eruit zien. Het is strak, simpel, praktisch en blijft ook demontabel. 

WhatsApp Image 2021-03-02 at 13.46.03 (2
WhatsApp Image 2021-03-02 at 13.46.03.jp
WhatsApp Image 2021-03-02 at 13.46.03 (1
WhatsApp Image 2021-03-02 at 13.46.03 (3
WhatsApp Image 2021-03-02 at 13.46.03 (8
WhatsApp Image 2021-03-02 at 13.46.03 (9
WhatsApp Image 2021-03-02 at 13.46.03 (1
WhatsApp Image 2021-03-02 at 13.46.03 (1
WhatsApp Image 2021-03-02 at 13.46.03 (1
WhatsApp Image 2021-03-02 at 14.12.37.jp

09 02 2021 

Door weersomstandigheden is deze les thuis. Besloten mij te gaan verdiepen in kunstenaars die zich bezig houden met levendige, natuurlijke materialen. Wat is er allemaal al gedaan? 

Ook naar vormen, welke vormen bestaan er al? Als je kijkt naar bijvoorbeeld al bestaande beslag, fournituren etc.

Zo kwam ik het boek 'How we Work' Pepe Heykoop tegen. Hij maakt van restmateriaal leer hele meubels, lampen etc. Het lijkt mij interessant om te gaan kijken naar hoe hij dit leer fixeert. 

Studio+Pepe+Heykoop+-+Skin+Collection+Va

02 02 2021 

Verder gegaan met het onderzoeken naar de juiste constructie voor dit project. De vorm varieert wanneer je het aantal van de stokjes veranderd, zo is het het met drie stokjes als eindvorm vaak driehoekig. Wanneer je dit met vier doet, zal het meer rechthoekig worden. Het bouwen met een driehoek is gemakkelijker, en steviger. Maar esthetisch vind ik vier stokjes mooier, omdat de stokken rond zijn, vind ik de eindvorm mooi om rechthoekig te krijgen. Dit is moeilijker wanneer het eindbeeld groots en als soort constructie boven je hoofd te gaan maken. 

 

Het maken van de omhulsels is per materiaal verschillend. Aangezien het project gaat over duurzaamheid, wil ik dat dit materiaal ook op een duurzame manier wordt gemaakt en misschien wel afbreekbaar is. Denk aan meer aardse producten. Misschien wel levendige producten. De stokken zal ik terug brengen na afloop van het project. 

 

WhatsApp Image 2021-02-09 at 14.57.54 (6
WhatsApp Image 2021-02-09 at 14.57.54 (7
WhatsApp Image 2021-02-09 at 14.57.54 (9

Proefjes gedaan met deuvel stokken. Met diameter maat 9mm. De maat voor een metalen omhulsel is hier heel belangrijk, het moet klemmen. Hier hebben wij op school geen juiste maat voor. Ook een test gemaakt voor een keramiek omhulsel. Dit proces is lastig aangezien het bij het stoken krimpt, dus maatvoering is lastig voor te bereiden. 

WhatsApp Image 2021-02-09 at 14.57.54 (5
WhatsApp Image 2021-02-09 at 14.57.54 (8

26 01 2021 

De eerste les. De opdracht via powerpoint helder uitgelegd gekregen. 

Thema: 'Onthaasten'/Zet de tijd stil in combinatie met een constructie. 

Na het maken van een mindmap in 3D aan de slag gegaan met het beginnen van een idee. Bezig met satestokjes en een soort holle omhulsels van plastic. Zie hieronder het resultaat. 

WhatsApp Image 2021-02-09 at 14.57.54 (3
WhatsApp Image 2021-02-09 at 14.57.54 (4
WhatsApp Image 2021-02-09 at 14.57.54 (2
WhatsApp Image 2021-02-09 at 14.57.54.jp

Leerjaar 2

25 11 2019 

Vorige week de constructie bepaald door middel van de vierkante staf in de drie delen op gelijke maat te maken en aan elkaar vast te lassen. Na gesprek met Leon, waarbij ik mijn plan in volledigheid vertelde, kwamen wij op de conclusie dat het goed zou zijn voor mij als ik wat losser en vrijer te werk zou gaan. Het hoeft niet altijd perfect te zijn. Het is een proces, alles wat je leert in het maken van je werk, kan je meenemen tot een nieuw werk. 

Hierbij ben ik dit gaan uitproberen. Hieronder zie je in mijn dummy wat mijn idee was, dit heb ik deels nog doorgevoerd in mijn uiteindelijke werk. De drie losse onderdelen aan elkaar maken door middel van 1 losse voet die ik heb verzwaard met een metalen strip aan de onderkant. Hierdoor was het een uitdaging om de twee zijkanten in evenwicht te krijgen op de voet. Wat resulteerde in een fragiel maar wel in balans werk. Het beweegt, maar valt niet om. 

Iets waar ik mij persoonlijk in kan vinden. Het oogt sterk, maar toch fragiel en kwetsbaar. Maar is wel in balans. Dit vind ik bij mij zelf passen, als ik kijk naar mijn karakter. 

De twee buitenste willen met elkaar communiceren, maar lukt door het middelste object niet. Het wordt tegen gehouden. Omdat het zo beweegt (zie filmpje) lijkt het nog meer of ze met elkaar 'praten'. Het geluid wat er af komt wanneer het metaal elkaar raakt is interessant. Ook de beweging in beweging houden, is een interessant gegeven. Waar ik nog mee kan gaan spelen. Zat te denken aan trillingen door geluid. Door middel van het geheel op een box te zetten, die trilt, en waardoor het metaal gaat trillen en misschien wel een geluid geeft. Of met ventilatoren waardoor het geheel ook in beweging blijft. 

IMG_6081.jpg

Het resultaat van de drie standaarden op 1 voet vast gelast. 

IMG_6069.jpg

In het oude ontwerp wou ik de schijven recht tegen over elkaar plaatsen, elk op eigen voet. 

IMG_6079.jpg

Werken met de plasmasnijder. Waardoor ik cirkels uit het metaal kon snijden. 

11 11 2019

Voorafgaand heb ik in mijn dummy mijn idee uitgewerkt. Nu was ik benieuwd naar de verhoudingen die ik in mijn hoofd heb bedacht, en hoe de verhoudingen zouden ontstaan wanneer ik het zonder 'meten' zou gaan maken. Daarom heb ik er voorgekomen om modelletjes te maken in verschillende materialen. 

De modelletjes uit foamboard zijn op schaal 1:10. De maten die ik heb ontworpen. Hier zie je dat de fragiliteit goed tot uiting komt, maar het geheel krachtig is en verstaanbaar. Dit is wat ik wou. Om het materiaal metaal beter te leren kennen heb ik ook metalen modelletjes gemaakt. Hier heb ik de maten uit de dummy los gelaten. Hier zie je ook dat het materiaal al veel 'hardheid' geeft. Waardoor het een totaal andere esthetiek heeft. Door aan de verhoudingen te sleutelen, dus meer zoals ik had bedacht, denk ik dat het beeld wat ik in mijn hoofd heb beter tot zijn recht komt. Ook heb ik hier gekozen voor 1 lamp die een ronding heeft in zijn rug. Ik vind dit wel mooi, maar zou toch graag meer willen experimenteren met het strakke werk. 

Door te spelen met ijzerdraad kan je ook kijken of het misschien ook zou werken op deze manier. Het lijkt meer een soort tekening, dit vind ik een leuk gegeven en neem ik mee naar eventuele meerdere opdrachten met metaal. Maar mijn voorkeur gaat toch uit naar de massieve vierkante staf die ik aan elkaar zal lassen. 

IMG_5850.jpg
IMG_5846.jpg
IMG_5843.jpg
IMG_5832.jpg
IMG_5838.jpg

Verschillende modelletjes met verschillende materialen en maten. 

10 11 2019 

Voor deze les heeft iedere leerling in zijn 'categorie' een kunstenaar gekregen. De opdracht om deze te laten zien aan de medeleerlingen door middel van een korte presentatie. De kunstenaar in categorie metaal die ik heb is Rita McBride. 

Rita McBride is een Amerikaanse beeldhouwer en installatie kunstenares. Ze werkt voornamelijk met beeldhouwkunst wat in lijn ligt met architectuur en design. Met haar subtiele humor en sterk gevoel voor ruimte is ze te zien op tentoonstellingen, maar voornamelijk in publieke ruimtes. De sculpturen brengen vormen aan het licht die vaak over het hoofd worden gezien in onze gebouwde omgeving. Bijvoorbeeld airconditioners, buizen, dakramen. Zij transformeert deze typische vormen naar kunstwerken. Ze speelt met de materialen, de schaal en de spanning in de omgeving waar ze het zal plaatsen. Ze heeft voornamelijk gebruik gemaakt van de materialen metaal en hout. Zo geeft ze haar kunstwerken een metaforisch karakter. 

mw_g_003_n.jpg

Plastic architecturaal kunstwerk, 52 m hoog. 

mw_g_002_n.jpg

Detail foto van het kunstwerk. : 'Mae West' 

s03_04.jpg

Houten sculptuur (trap in ronding) in tentoonstelling. : 'Arena' 

b_001_arch_n.jpg

Plastic sculptuur (trap in ronding)  in omgeving. : 'The Brooklyn Rail'

04 11 2019

Tijdens deze les begonnen we met de opzet voor aankomende lessen. Hierbij werd de opdracht voor komende periode nogmaals uitgelegd. Ik zit in de metaal groep. 

'Maak een 3D kunstwerk van metaal, waar je gebruik maakt van constructies/ verbindingen/ bouwen. Waarbij je het thema als uitgangspunt neemt.' 

Hier heb ik voor mijzelf in mijn dummy gewerkt. Zie de afbeeldingen hieronder voor mijn spinsels. 

IMG_5825.jpg

Woordweb voor de opdracht. 

IMG_5827.jpg

Kleine idee-schetsen.

IMG_5829.jpg

Uitwerking van schets.

28 10 2019 

In deze les zijn we opgedeeld in twee groepen. Metaal en hout. Voor beide materialen krijgen we instructie aankomende twee weken. Ik zit in de metaal groep, specifiek voor gekozen omdat ik een ander materiaal nu wil leren kennen. 

Daarnaast zijn we begonnen met het glazuren van ons keramiek werk. Ik heb gekozen voor zwart en ijzeroxide. Een mix van mat en glans glazuren. Waardoor diepte meer naar voren zal komen. 

fullsizeoutput_267d.jpeg
fullsizeoutput_267c.jpeg
fullsizeoutput_267a.jpeg

Procesfoto's: Hoe het eruit zag voor en na het glazuren.

07 10 2019

Tijdens deze les hebben we het vervolg met de mal en het produceren van replica's voort gezet. Mijn idee heb ik in mijn dummy geschetst. De opdracht is om een spel te bedenken waar je je replica's in verwerkt als onderdeel van het spel. 

Een toxic wereld omringt door plastic, wordt iedereen ziek van. Om beter te worden moet je het spuitje te zien bereiken zonder het plastic aan te raken. 

Toch werd het beeld met de boterhamzakjes erg druk en onrustig. Het mag van mij allemaal wel wat strakker. Dus ben ik verder gaan kijken naar opties. Ik ga nu na de herfstvakantie beginnen met het maken van een constructie met rietjes. Hier kan je mee bouwen en het ziet er wat strakker uit. 

fullsizeoutput_2434.jpeg

Procesfoto: de replica's en de plastic omgeving. 

fullsizeoutput_2438.jpeg
fullsizeoutput_2433.jpeg

Blik in de dummy.

30 09 2019 

Het maken van een mal. 
Stap 1: Doe de vorm waarvan je een mal wil maken in een afgesloten vorm. 
Stap 2: Giet de rubber vloeistof A+B na goed mengen voorzichtig in de vorm. 
Stap 3: Laat de mal goed uitharden. 
Stap 4: Probeer de mal uit met een giet polyester. 
Stap 5: Haal de replica uit de mal. 

Het produceren van replica's met de mal is eenvoudig. De mal is meerdere malen te gebruiken. Bij de gietvloeistof kan je ook kleurstoffen toevoegen. 

vOGh2kc9TgmmUCDOZV4s8A.jpg
fullsizeoutput_2338.jpeg
fullsizeoutput_23f2.jpeg
fullsizeoutput_23f1.jpeg

Procesfoto's: het maken van een mal.

30 09 2019 

Het experimenteren met glazuren. Proefjes gedaan met verschillende oxides en glazuren. 

Hieronder zie je een aantal experimenten. Het uiteindelijke werk ga ik voornamelijk in aardtinten beschilderen. Denk aan een soort schilderen met glazuur. De overloop van de glazuur en dus de drie verschillende werken wordt een. 

fullsizeoutput_23e0.jpeg
fullsizeoutput_23e3.jpeg
fullsizeoutput_23f6.jpeg
fullsizeoutput_23f7.jpeg
fullsizeoutput_23e2.jpeg
fullsizeoutput_23f0.jpeg

De experimenten met glazuur op de scherven. 

23 09 2019

In het vervolg van de vorige les moesten we de drie gemaakte producten van klei bij elkaar brengen tot een geheel. 

Het product vormt een kunstwerk op zichzelf. Het werk heeft te maken met het thema Entertainment en Mass Distraction. 

Na af loop zal ik het verhaal toelichten. 

fullsizeoutput_2339.jpeg

Procesfoto: de drie losse werken bij elkaar gebracht. 

23 09 2019

3 Kunstenaars die met keramiek reflecteren. 

Morgan Courtois 

 

Kunstenaar die heel vrij werk maakt. Maar vaak toch relastisch. Werkt sinds een jaar in zijn atelier op de Rijksacademie. Waar ik hem heb gezien. Spreekt een emotie uit met zijn werk. Voornamelijk in uitsprekende gezichtsuitdrukkingen, manier van exposeren en kleurgebruik. 

IMG_4547.jpg
12643478355_8bfe9ed05e_b.jpg

Anne Wenzel

Beeldend Kunstenares met voornamelijk het materiaal keramiek. Via docent Karen haar website gevonden. Maakt grof werk, abstract maar ook realistische beelden. Maakt gebruik van rustige kleuren, en laat de materiaaleigenschappen mee spelen in het geheel. Ik hou van haar grove hand, en niet gedetailleerde afwerking. 

 

Marcel Wanders

Dutch Designer. Naast zijn diverse blik op materialen in zijn collectie, werkt hij ook met keramiek. Wat ik zo mooi vind aan zijn keramieken werken is de organische vorm die het heeft. Een unieke vorm. Niet snel te bedenken, maar zo gemaakt. Hij maakt ook gebruik van zijn concept: one-minute-sculpture. Een beeld kleien met de hand in 1 minuut. Deze worden uitgebracht in glimmende gouden beelden. De hand van de ontwerper ligt hier in. Dit is wat ik zelf ook wil mee geven in mijn werk.  

 

e5c768c26f8ebbab246f4d7e1bc42a06.jpg

16 09 2019

Na opdracht om interessante objecten te kopen bij de kringloop in les 1, zijn deze objecten weer van toepassing bij deze opdracht. 

Boetseren naar 'Waarneming'. 

De producten waren het uitgangspunt/inspiratie van jou geboetseerde werk. Je kon kiezen voor een detail. De functie. Vorm, materiaal, structuur. 

De voorwerpen die ik heb gekozen zijn hieronder afgebeeld. 

De drie werken worden volgende week geperfectioneerd en bij elkaar gebracht als een werk. 

fullsizeoutput_1d4e.jpeg

De werken gezamenlijk afgebeeld. 

fullsizeoutput_1d4c.jpeg
fullsizeoutput_1d47.jpeg
fullsizeoutput_1d50.jpeg

De werken afzijdig van elkaar afgebeeld. 

fullsizeoutput_1d4a.jpeg
IMG_4424_edited.jpg

Voorwerpen die ik heb gekozen waren een fles wijn in een houder, een pop haar hand en een paraplu. 

09 09 2019

Vervolg op de eerste les. 
'Maak ruimtelijke collage van papier en karton van jou 'performatieve sculptuur' van week 1.' 

Gebruik gemaakt van karton, zilver papier en knipsels uit zwart-wit kunstmagazine Metropolis. Mijn blik vertaald in een ruimtelijke collage. De knipsels vertalen mijn prikkels die door mijn ogen binnen komen.

IMG_4324.JPG
IMG_4329.JPG

Mijn 'performatieve sculptuur' in papier. 

02 09 2019

 

Eerste les Design. 
Uitleg over 'performatieve sculpturen'. 

Na van bezoek aan kringloop een eigen 'performatieve sculptuur' maken.

Mijn inspiratie was de spin. Een spin heeft acht ogen, maar ziet eigenlijk niet meer dan schaduwen. We leerden kennis maken met het thema 'Entertainment and Mass Distraction'. Ik zie soms meer dan dat ik wil zien, ik heb eigenlijk ook acht ogen, en zie hierdoor ook soms geen geheel. Tenzij ik mij focus en mee heb leren omgaan. 

 

fullsizeoutput_16e0.jpeg

Eindresultaat. 

fullsizeoutput_16e1.jpeg

Materiaal ingekocht kringloop. 

bottom of page