top of page

Wat is mijn 'story?  


Mijn liefde voor vormen uit het menselijk lichaam zijn ontstaan op de middelbare school. Tijdens de biologie lessen vond ik snel de onderwerpen over het menselijk lichaam interessant. Naar mate de toekomst dichterbij kwam, bedacht ik me, ik ga dokter worden. 

 

Na enkele jaren biologie te hebben gehad, kwam het aan op de pakketkeuze, een moeilijke keuze voor velen. Voor mij was het al snel duidelijk. NG&NT met extra vak Duits, het pakket dat je nodig had om uiteindelijk door te kunnen stromen naar VWO en daarna Geneeskunde te gaan studeren. 

Door het huidige schoolsysteem heb ik mijn examen tot twee keer toe niet gehaald. Een klap in mijn gezicht. Ik kon geen dokter worden. Toch gaf ik niet op en schreef mij in voor MBO Verpleegkunde. Een alternatieve route om toch arts te kunnen worden. Het mocht niet baten, ik werd niet aangenomen. Ze voelden het niet.

Na een onzekere periode van geen idee hebben van wat ik nou kon en moest, heeft mijn moeder mij mee getrokken naar een antroposofische heroriëntatie cursus. De Bernard Lievegoed University. Een intake gesprek met een man, ‘’die mij al verdomd goed kon lezen’’. Ik vond het maar zweverig, maar goed, wat moest ik anders? Ingeschreven.

Er werd door middel van schilderen, dansen, beeldhouwen, schrijven kennis gemaakt met jouw emoties. Hier werd over gepraat. Veel vragen kwamen bij mij op. Wat ga ik doen? Snel merkte ik dat ik het eigenlijk heel erg naar mijn zin had op die school. Ik voelde me rustig en zelfverzekerd. Wat ik al een lange tijd niet meer had gevoeld.

De 3 maanden waren bijna voorbij. ,,Wil je niet iets creatiefs studeren Isabella?’’  Het enige wat ik dacht: ''Ben je gek geworden?, ik kan dat helemaal niet!’’ Ga maar eens kijken op het HMC in Amsterdam. Het Hout- en meubileringscollege. En daar stond ik, student Creatief Vakman.Tijdens deze studie mezelf volledig terug gevonden. Geen faalangst meer. Zelfverzekerd en trots.

Na 4 jaar meubelmaken te hebben gestudeerd was ik nog niet klaar om te gaan werken. Mijzelf direct aangemeld voor de Breitner Academie, 50% kunst en 50% docent beeldende kunst. Ideaal, een toekomst beeld en ontwikkelen in andere materialen en concepten. 

De Breitner Academie heeft mij geleerd te ontdekken in wat er verder is dan je eerste idee, het maken van concepten die betrekking hebben tot maatschappelijke of persoonlijke onderwerpen, onderzoeksgericht te werk gaan, esthetische keuzes maken, proefjes, testjes, feedback geven en ontvangen, exposeren, teksten schrijven, alle disciplines binnen de kunsten en een oneindig rijtje aan leeropbrengsten. Maar ook belangrijk het onderwijskundige, mijn visie op het onderwijs, het voelen en ervaren van waarom ik ooit een nare ervaring heb gehad met het onderwijs. Zo schreef ik mijn visie op: 

 

Mijn motivatie op het docentschap is gebleven. Ik heb een motivatie gekregen om mij te gaan ontwikkelen als docent. Niet zomaar een docent, maar een docent die past bij het persoon ‘Isabella’. De docent moet niet alleen de leerlingen wat leren, maar zichzelf ook blijven ontwikkelen. Ontwerpen van lessen waar ik wat van leer, waar ik de uitdaging in zie voor de leerlingen en mijzelf. Door deze docent leren de leerlingen meer dan alleen kunst, maar ook van bijvoorbeeld de wereldproblematiek, esthetiek en hun eigen persoonsvorming.
 

De voornemens die ik meeneem als startende docent lijken op de leerdoelen die ik voor dit jaar heb opgesteld. Het door ontwikkelen van mijn didactische en pedagogische vaardigheden is blijft natuurlijk van groot belang. Door lessen te blijven geven die ik zelf heb ontwikkeld zullen mijn artistieke vaardigheden gaan groeien. Hierdoor zal ik mijn visie als docent beter kunnen gaan toepassen.
 

In mijn visie en idealen op het gebied van kunsteducatie staat dan ook de zoektocht van ‘Wie ben ik?’ centraal. Door mijn eigen ervaringen te reflecteren ben ik tot nieuwe inzichten gekomen over het huidige onderwijssysteem. Binnen het onderwijssysteem zijn er naar mijn mening veranderingen noodzakelijk. Het toevoegen van meer design in de handvaardigheid en ckv-lessen. Het leren over design is een toegevoegde waarde, omdat het een vak is dat zich perfect leent ter inspiratie voor bepaalde handvaardigheid lessen. Design is vaak makkelijker te begrijpen dan kunst, het is vaak toepasbaar en heeft een ‘functie’ in de toekomst. Dit vinden leerlingen fijn. Daarnaast vind ik persoonlijke groei belangrijk, ook wel persoonsvorming genoemd. Binnen het kunstonderwijs meer focus leggen op hedendaagse kunst, om te ondergaan welke kunst bij jou past. Dit kunnen beargumenteren, inspiratie te benoemen en hierna te kunnen reflecteren op je eigen proces en eindwerk kan je je eigen ontwikkeling stimuleren.


De visie als docent komt ook overeen met mijn visie als mens en maker. In mijn creaties zoek ik vaak naar een combinatie tussen esthetisch design en betekenis. Geen universele betekenis, maar meer abstractie. Meer ambacht en techniek toepassen. Ik ben van mening dat wanneer er meer ambacht en techniek is terug te vinden in een kunstwerk, dat de afstand tussen beschouwer en kunstwerk kleiner wordt. Het wordt vaak ervaren als ‘mooi’ en zullen de kunst beter begrijpen. In Design is dit gemakkelijker terug te vinden.

Tijdens mijn afstudeeronderzoek heb ik een onderwerp gekozen wat dicht bij bovenstaande alinea ligt. Het onderzoek is uitgevoerd op het Gerrit van der Veen college en de hoofdvraag luidde: ‘’Waar ligt de waardering voor kunst voor leerlingen van het Gerrit van der Veen college? En hoe word deze beïnvloedt?’’ Om inzichtelijk te maken wat mijn reflectie was voor mijn onderzoek voeg ik de tekst van mijn presentatie voor mijn onderzoek hieronder bij. Dit geeft weer wat mijn visie is voor educatief lesmateriaal in mijn toekomst.

 

Vrijwel alles heeft mij gevormd tot de persoon die ik nu ben. In september ga ik beginnen als docent Meubelmaken op het Hout- en Meubileringscollege in Rotterdam, waar ik met trots mag zeggen dat de cirkel voor mij nu rond is. Het had allemaal zo moeten zijn. Het zakken, het slagen op meubelmaken, het behalen van HBO studie en een baan waar ik altijd al van droomde. 

Ik ben er klaar voor en ik heb er zin in. 

Liefs, Isabella

bottom of page